Followers

Monday, July 6, 2009

Umat wajar berani lawan arus keluar daripada kemelesetan ekonomi

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Monday, July 06, 2009


EKONOMI dunia yang mengalami kemerosotan rentetan faktor domino ekonomi gergasi Amerika Syarikat sedang dalam proses dipulihkan. Amerika Syarikat sudah menjadi lubuk ekonomi didiami kapitalis yang fokusnya adalah wang dan untung semata-mata.

Sudah terang lagi bersuluh, orang berniaga sudah mesti inginkan untung tetapi bagaimana dengan kita orang Islam majoritinya dikenali sebagai masyarakat pengguna nombor satu melalui hari-hari mendatang.

Umat Islam perlu sedar bahawa kita tidak boleh berfikir untuk menjadi pak turut kepada suasana ekonomi tidak menentu yang banyak menekan dari segi kewangan. Ada yang berduit pada zaman ekonomi meletus kini tidak segan silu meminjam kepada yang berpotensi memberi pinjaman.

Ada juga yang pada masa meleset bertindak melawan arus. Ada yang berani membeli aset pada kala kadar pinjaman asas (BLR) dan kadar faedah semasa pinjaman tidak menentu. Lebih hebat lagi, ada membeli rumah lelong seumpama membeli kacang putih sedangkan ekonomi masa depan tidak menentu.

Orang Islam sebegini wajar dihormati kerana keyakinan diri yang tinggi. Perlu untuk kita berhijrah melawan kelaziman terutama dalam memperjuangkan ekonomi diri dan memakmurkan sistem kewangan negara.

Orang Islam perlu berubah dari saat ini bahawa kita mampu bangkit daripada kegagalan dengan usaha diri yang tidak mengenal jemu dan putus asa. Era kelembapan ekonomi yang menyaksikan ramai dibuang kerja atas faktor kekurangan pesanan produk elektrik dan elektronik dari Amerika Syarikat menuntut kita berpusing 360 darjah mencari kerja lain.

Berniaga dan terokai bidang yang kurangnya orang Islam sertai. Industri halal di negara kita sedang membangun dan kita adalah orang Islam dan hanya orang Islam yang layak untuk menyediakan makanan serta produk untuk orang Islam lain.

Makanan bukan sekadar makanan siap dimasak, ia juga merangkumi makanan halal seperti sayur-sayuran menggunakan cara penanaman pertanian Islam, penjagaan secara praktis Islam termasuk elemen pemasaran memerlukan umat Islam sebagai pekerjanya.

Bukankah yang halal dituntut oleh agama Islam dan yang haram dan syubhah dijauhi seboleh mungkin. Jadilah masyarakat pengguna yang pandai menggunakan kuasa kepenggunaan. Jangan kita terus-terusan menjadi pengguna yang pandai memprotes tetapi tidak mahu menggunakan akal untuk mencipta sendiri alternatif kepada ketidakpuasan hati sendiri.

Pengguna Islam perlu menjadi pengasas kepada pemerkasaan produk dihasilkan orang Islam sendiri dan bukan oleh individu atau syarikat yang menjalankan perniagaan makanan untuk orang Islam tetapi mereka sendiri tidak beriman serta memiliki akidah Islamiah.

Masanya sudah bermula untuk kita sebagai umat Islam dan orang Melayu berazam berhijrah daripada kejumudan fikiran yang masih memiliki minda mengharapkan orang lain untuk memuaskan hati kita tetapi tidak berusaha memuaskan hati sendiri.

Jadilah orang Melayu dan Muslim yang tidak takut dilambung ombak dan menjadi tuan kepada nasib sendiri, bukan nasib dipertuankan. Buktikan orang Islam tidak boleh diperkotak-katikkan sesuka hati walau oleh bangsa sendiri yang bersifat pisang busuk dalam sesikat pisang yang elok.

Tekadkan azam dan berhijrah daripada nasib malang kepada masa depan lebih gemilang. Jangan dibiarkan nasib orang Islam terus-terusan ditentukan oleh dasar yang melemahkan minda kita untuk berkembang.

Kita mampu sebenarnya untuk melawan arus jika orang Melayu dan Islam berani menganggap kemiskinan satu dosa dan kita akan berusaha untuk tidak terjebak dalam 'dosa' itu. Berhijrah segera dengan keimanan kerana cuma orang yang berusaha menang akan menang dan yang masih lagi mengeluh untung nasib itulah kerjanya sepanjang tahun. Sini.

0 comments on "Umat wajar berani lawan arus keluar daripada kemelesetan ekonomi"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez