Followers

Sunday, November 8, 2009

Jangan Pertikaikan Soal Pentauliahan

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Sunday, November 08, 2009


Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin diingatkan tidak cuba mengheret sistem perundangan yang diamalkan sejak sekian lama oleh pihak berkuasa agama negeri dalam menangani isu peribadi sehingga menimbulkan pelbagai tanggapan mengelirukan di kalangan umat Islam.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, berkata tidak wajar Mohd Asri mempertikaikan sistem pentauliahan kerana ia bukan baru bagi umat Islam, sebaliknya sudah diamalkan sejak zaman Saidina Ali.

Katanya, dakwaan sistem pentauliahan mencabul kebebasan bersuara dan hak asasi manusia adalah tidak benar, sebaliknya sistem itu menjadi benteng menghalang penyelewengan dalam menyebarkan syiar Islam.

Beliau turut mempersoalkan keengganan Mohd Asri untuk memohon tauliah sedangkan tokoh agama lain boleh akur dengan peraturan itu termasuk Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Datuk Abdul Shukor Husin dan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

"Soal peribadi jangan sampai mengheret isu lain (pentauliahan) sehingga boleh menjadi masalah pada masa akan datang.

"Bukan semua orang layak memberi ceramah agama, kelayakan dan tauliah perlu ada bagi mengelak pihak tidak bertanggungjawab menyeleweng ajaran Islam.

"Kalau mufti dan tokoh agama lain boleh tawaduk dan akur pada undang-undang negeri dengan memohon tauliah, kenapa tidak Mohd Asri.

"Taat pada sistem perundangan juga tuntutan agama, kalau orang lain boleh taat, kenapa sistem pentauliahan menjadi isu besar baginya, " katanya di sini, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Mohd Asri disiarkan laman portal berita yang mendakwa sistem pentauliahan mencabul kebebasan bersuara dan hak asasi manusia.
Beliau juga menyifatkan sistem itu sebagai 'tidak Islamik' kerana menghalang pihak yang berpengetahuan menyampai ilmunya.

0 comments on "Jangan Pertikaikan Soal Pentauliahan"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez