Followers

Friday, April 2, 2010

Sains, teknologi dalam membina ketamadunan

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Friday, April 02, 2010

Ilmuwan Islam perlu lebih berdaya saing dalam proses pencarian pelbagai ilmu

KAEDAH saintifik menekankan bagaimana untuk melakukan uji kaji, penyelidikan dan mengesahkan penemuan yang dimulakan saintis Islam dulu menjadi sumbangan besar kepada pembangunan peradaban hingga ke hari ini.

Acuan asas yang diguna pakai oleh saintis dalam pelbagai bidang penyelidikan itu juga bukti kegemilangan umat Islam yang jika tidak disebarkan kepada Barat maka tidak wujud apa yang dinamakan zaman pembaharuan.  
Acuan asas yang diguna pakai oleh saintis dalam pelbagai bidang penyelidikan itu juga bukti kegemilangan umat Islam yang jika tidak disebarkan kepada Barat maka tidak wujud apa yang dinamakan zaman pembaharuan.
Bagaimanapun, Naib Canselor Universiti Tenggara Dhaka, Bangladesh, Prof Dr M Shamsher Ali, berkata ketamadunan yang berkembang bukan hasil satu bangsa sahaja, sebaliknya sumbangan semua negara di dunia ini.

“Semua negara, lelaki dan wanita sejak berabad lalu menyumbang kepada pembangunan peradaban moden dan Islam mempunyai asas yang baik memulakannya. Hari ini saya bercakap mengenai sains dan teknologi untuk menunjukkan apa yang kita panggil ketamadunan.

“Saintis kontemporari perlu diberitahu perkara ini bukan untuk melihat ke belakang tetapi maju ke depan kerana apa orang lain boleh buat, kita pun boleh,” katanya ketika menyampaikan ceramah bertajuk ‘Sumbangan Muslim kepada Sains dan Teknologi’ di Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam (IAIS) di ibu negara baru-baru ini.

Katanya, kelebihan saintis Islam ialah keimanan yang menjadi tonggak proses pencarian pelbagai ilmu serta rasa tanggungjawab untuk melaksanakan tugas, menyampaikannya sebagai ibadat kepada Allah SWT.
Shamsher yang juga Presiden Akademi Sains Bangladesh berkata, nama besar dalam bidang sains dan teknologi sering merujuk sumbangan ilmuwan Islam terdahulu yang berjaya menghasilkan penemuan menjadi sebutan serta rujukan hingga kini.

Antaranya, Ibn Haitham yang dikenali Bapa Optik Moden berjaya membuktikan manusia melihat objek daripada pantulan cahaya dan masuk ke dalam mata mengetepikan teori mengatakan manusia melihat daripada cahaya dihasilkan dalam mata sendiri.

Sementara sumbangan Al-Khawarizmi ialah kitab matematik al-Jabr yang memperkenalkan sistem angka termasuk angka sifar yang kemudian diterjemahkan kepada bahasa lain untuk memudahkan penguasaan ilmu matematik.

Justeru katanya, cabaran ahli sains sekarang ini ialah untuk berusaha gigih menggunakan kaedah saintifik yang asas dimulakan saintis dulu untuk menangani masalah lebih kompleks dalam dunia persaingan lebih hebat.

“Cabaran kita lebih besar kerana jika kita boleh buat dan temui seperti saintis pada masa dulu ia tidak mencukupi disebabkan dunia sekarang makin mencabar dan jurang persaingan terus berkembang. Bagi saintis Islam kontemporari mereka memerlukan kerja keras dan keyakinan tinggi,” katanya.

Beliau berkata, jumlah saintis Islam kontemporari hari ini begitu membanggakan melihat kepada jumlah golongan muda yang bekerja di makmal maju di seluruh dunia serta pembabitan mereka dalam bidang penting.

Malah katanya, tahap kebijaksanaan dan kemahiran pelajar dari Asia Tenggara, Asia Barat dan Latin Amerika menunjukkan mereka mempunyai peluang menguasai sains dan teknologi dengan syarat bersedia mengambil peluang serta mendapat latihan dengan baik.

Sementara itu, menjawab kepada persoalan penggunaan kaedah saintifik dalam bidang lain contohnya pengajian agama, Shamsher berpendapat tiada pembahagian atau perbezaan kerana pencarian ilmu memerlukan pendekatan menyeluruh.

“Baca surah al-Alaq dan kita akan faham bahawa ilmu adalah cahaya dan kejahilan bermakna kegelapan. Oleh itu gunakan apa juga cara mendalami ilmu termasuk menggunakan pendekatan saintifik.

“Tidak dinafikan ada juga kaedah tidak baik yang dicipta daripada ilmu dipelajari tetapi sebagai manusia kita perlu tahu tanggungjawab kepada orang lain. Saintis adalah ilmuwan tetapi mereka ada tanggungjawab perlu dipenuhi kepada Pencipta-Nya,” katanya.
Sumber : Bharian 

0 comments on "Sains, teknologi dalam membina ketamadunan"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez