Followers

Sunday, September 13, 2009

Fasa Ketiga Ramadhan

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Sunday, September 13, 2009


" Insya-Allah, minggu depan adalah yang terakhir ana bersama antum semua".

" Jadi selepas itu, apa-apa sahaja manfaat yang ada, gunakan dengan sebaik yang mungkin. Mudah-mudahan Allah akan mudahkan kita untuk beramal dengan baik ", saya menjelaskan kepada pelajar yang hadir dalam sesi pengajian kitab Riyad As-Solihin.

Minggu ini mungkin minggu terakhir saya bersama pelajar perubatan cawangan Iskandariah. 3 minggu yang lepas, saya dijemput untuk mendikusikan kitab Riyadh As-Solihin. Saya bukan sehebat ustaz yang sudah berpengalaman dalam menyampaikan ilmu Allah ini melalui tulisan agung Imam Nawawi yang menghimpunkan beribu-ribu hadis sandaran Rasulullah. Tapi atas dasar untuk menyampaikan sedikit ilmu ini, maka sudah menjadi kepastian ia mesti disebarkan untuk maslahah umat akan datang.

Sememangnya benarlah yang Rasulullah pernah bersabda dalam hadis yang bahawanya kefarduan menyampaikan dan menyebarkan ilmu ini adalah tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Tidak ada pilihan yang lain sama ada mereka yang bergelar ustaz, pensyarah mahupun doktor. Ia adalah fardu ain. Teringat juga kalam saya ketika itu.

" Saya juga berminat dengan hasil karya bakal doktor-doktor di hadapan ana ini. Gabungkanlah ilmu pengetahuan dan pengalaman yang luas untuk membantu agama Islam ini. Ini tanggungjawab semua orang " , saya menerangkan semasa membahaskan hadis mengenai kepentingan ilmu dan ulama.

Oleh yang demikian, bersempenakan fasa ketiga ramadhan, sewajibnya kita menggabungjalinkan ilmu dan amal dalam merebut piala terakhir dalam pusingan final. Teruskan bersama Ramadhan yang berbaki hanya 7 hari lagi. Jadi, rebutlah Lailatulqadr yang menjadi taruhan terakhir kita sebelum kita bertemu dengan kegembiraan yang terbesar walaupun dengan mengucapkan tasbih, tahmid dan takbir serta tahlil. KEGIRANGAN bertemu dengan pencipta kita, ALLAH.

0 comments on "Fasa Ketiga Ramadhan"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez