Followers

Wednesday, June 3, 2009

SemanisTawakkal

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Wednesday, June 03, 2009


"Alhamdullilah, akhirnya imtihan dah selesai, Bolehlah ana balik selepas Asar nanti" sapaku kepada Hanif yang baru keluar dari pintu gerbang Al-Azhar.

" Iya, tapi anta kena ingat kita ada syafawi ( ujian lisan) lagi. Kiranya aku bersyukur banyaklah", jawabnya sambil memandang ke arah ladang gandum.

" Hanif, syukran tau. Anta banyak bantu kami. Fasa ni sahaja, 4 nota anta, kami manfaatkan. InsyaAllah, Allah akan bantu", kuberikannya semangat membantunya.

" Alah, sikit je tu. Mudah-mudahan ada pertolongan dariNya," balasnya sambil mengharap keajiban dariNya.

" Yang penting, kan kita dah tawakkal kepadaNya, anta jangan risau yer," jawabku sambil tanganku menepuk mahabbah.

Tawakkal Bukan Tawakul

Selepas saya membaca artikel Ustaz Nazrul, saya membuat satu kesimpulan tentang istilah ini. Berkatalah Syeikh Yusri Rusri hafizullah,
Tawakkal ialah berusaha tanpa memikirkan apa kerja dan perancangan yang Allah letakkan kepada kita.Manakala Tawakul ialah meninggalkan sesuatu perkara tanpa usaha terlebih dahulu. Tawakkal adalah perkara terpuji manakala Tawakul adalah dikeji.

Jadilah mereka yang bertawakkal kepadaNya sehabis-habisnya, InsyaAllah di sana, ada natijah yang terbaik bagi mereka yang mengharapkan balasan dariNya.


وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُ ۥ مَخۡرَجً۬ا (٢) وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُ‌ۚ وَمَن يَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَـٰلِغُ أَمۡرِهِۦ‌ۚ قَدۡ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدۡرً۬ا

" dan sesiapa yang bertatwa kepada Allah ( dengan mengerjakan suruhNya dan meninggalkan laranganNya) , nesaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya) , (2) serta akan memberikan rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan ( ingalah ) , sesiapa bersrah diri semata kepada Allah, maka cukuplah Allah baginya ( untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesunguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya setiap sesuatu. (3)

Natijahnya

Tunggulah apa yang Allah akan tentukan yang terbaik. Berdoalah tanpa berputus asa dan senyumlah selalu, mudah-mudahan hati ini tetap thabat dengan perjuangan ini.

0 comments on "SemanisTawakkal"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez