Followers

Sunday, May 24, 2009

Meniti Gerbang Perkahwinan

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Sunday, May 24, 2009


" Hanif , hang nak ikut ana tak pergi Alex esok ?" tanyaku padanya seraya menoleh ke arah Nordin.

" Hang ada keje ke kat sana, ke ada benda lain ? " balas pertayaanku.

" Saje je ajak hang, tengah tension ini. Kena cari ketenangan di tepi pantai . Banyak muqarra imtihan ni," jawabku dengan penuh keyakinan.

" Insya-Allah kita akan bermalam di rumah Ustaz Redwan. Tapi yang paling penting, ana nak adakan liqa ( perjumpaan) dengan khibati ( tunang ) ana," jelasku sambil menjeling ke arah Nordin, sahabatku ketika berada di tingkatan 6 STAM.

" Din, hang pun kena iring ana. Segan sikit kalau hang tak ade," pintaku.

" Oooo. Patutlah ajak aku, mesti nak bakar semangat aku." Gelak besar kami saat itu.

Liqa bersama tunangku

Petang itu, dia bersama beberapa orang kawannya datang serentak ke kediaman Ustaz Redwan. Sememangnya saya menunggu dengan penuh debaran. Hanif dan Nordin sejak dari tadi asyik mengusik. Apa yang penting, saya berharap dengan pertemuan dengannya bersama Ustaz Redwan dan kawan-kawan akan menghasilkan natijah yang baik untuk kami. Apabila kami sudah bersedia, Ustaz Redwan membuka majlis dan menyampaikan kalam-kalamnya. Dari apa yang saya dapat fahamkan dari nasihatnya tentang batas-batas pertunangan ini :

1) Menjaga batas-batas pergaulan dengan baik.
2) Mengehadkan tempoh pertunangan.
3) Menggalakkan ikatan ini berakhir dengan perkahwinan.
4) Sedia memikul tanggungjawab dengan baik.

" Mustakim, anta kena kuat dan semangat tau apabila sudah berkahwin. Perkahwinan bukan untuk sehari tapi untuk sepanjang hari," tegasnya sambil tangannya diangkat menunjukkan semangatnya.

" Kena sabar dengan apa yang Allah akan uji pada kamu berdua. Asam garam kehidupan ini sangat banyak untuk dikongsi," kepalaku menggangguk tanda setuju.

" Satu lagi, hidup dalam alam perkahwinan ini perlukan kepada tolak ansur. Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya dan bukan menerima sebanyak-banyaknya," katanya dengan penuh emosi dan semangat.

Alhamdulillah, petang itu kami dilayan dengan sebaik-baiknya. Bagi saya, pertemuan singkat antara kami berdua bertemankan kawan-kawan disekelilingnya sangat bermakna sebelum kami pulang ke Malaysia untuk merancang perkahwinan kami.

" Ustazah, terima kasih kerana sudi datang. Ana harap apa yang disampaikan itu, baik untuk kita berdua," kataku seraya mengiyakan Ustaz Redwan.

" Ustaz pun sama. Ana harap macam itu juga. Nanti jangan lupa makan. Ana tinggalkan bekalan untuk Ustaz dan kawan-kawan Ustaz," katanya sambil meletakkan bungkusan plastik di atas meja.

"Assalamualaikum."

" Waalaikumusalam."

Natijah

Seharusnya pada mereka yang sudah mengikat tali pertunangan, mempercepatkan hingga dapat berkahwin. Tempoh pertunangan yang terbaik adalah sekejap dan tidak berlanjutan lama. Ulama menetapkannya adalah supaya dapat menghindari daripada perkara-perkara yang tidak diingini berlaku. Perjumpaan ( liqa) mestilah bersama dengan orang yang dipercayai seperti kawan-kawan atau seorang musyrif. Itulah yang terlebih elok untuk dilakukan. Semoga dengan perkongsian hidup ini dapat membantu anda sekalian.

1 comments on "Meniti Gerbang Perkahwinan"

AbQar|'s on June 22, 2009 at 9:54 AM said...

wah dik...membaca bait cerita mu nih..terkenang adegan taaruf dlm filem ayat-ayat cinta...sungguh menyejuk jiwa...

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez