Followers
Friday, August 7, 2009
Arak dan Babi Sukar Diatasi
PERKARA paling payah untuk kikis dalam kehidupan sesebuah masyarakat ialah budaya dan tradisi yang menjadi amalan sejak datuk nenek mereka lagi. Masyarakat yang kuat berpegang kepada tradisi dan budaya akan mempertahankan budaya dan tradisi itu walau bagaimana sekali pun. Apa lagi kalau tradisi dan budaya itu melambangkan status, makin sukar dihapuskan.
Mereka tidak akan pedulikan lagi pada pandangan dan nasihat mana-mana pihak. Hatta budaya dan tradisi itu menyalahi hukum agama dan dibenci oleh agama masing-masing sekalipun, namun tidak akan dihiraukan. Mereka akan pertahankan meskipun terpaksa terkeluar biji mata.
Orang-orang bersikap begini bolehlah dianggap sebagai mereka yang zalim kepada dirinya sendiri! Zalim dalam konteks ini adalah kufur kepada diri sendiri.
Misalnya budaya memakan daging babi adalah sebahagian dari budaya masyarakat pemakan daging hewan itu yang begitu sensitif sekali. Mereka akan mempertahankan dengan apa cara sekalipun sekiranya budaya mereka itu diusik. Walaupun memakan daging babi mendatangkan penyakit disahkan secara saintifik dan disebut oleh agama, namun mereka tetap memakan daging berkenaan. Kerana apa, kerana ia sudah menjadi adat dan budaya turun temurun.
Begitu jugalah minum arak atau minuman keras. Walaupun doktor menasihati minuman itu mudharat dan dicegah oleh semua agama, namun ia tetap menjadi kegemaran peminumnya. Peminum tidak akan peduli apa yang dikatakan kepadanya. Jsuteru kalau ada orang cuba menghalang atau menganggunya atas muslahat pihak lain, maka ia akan menentang habis-habisan walaupun terpaksa tercabut telinga dan terkoyak hidung.
Kerana kesebatian budaya dan traidsi itu kepada pengamalnya, saya tidak nampak usaha Pas Selangor untuk mencegah penjualan arak di negeri itu akan berjaya. Usaha itu hanya akan menjadi isu saja dan akan dieksplotasi oleh manusia politik lain. Apa lagi ada pihak yang tidak meminum arak seakan mempersoalkan tindakan Pas Selangor itu sebagai songsang dan dikesalkan. Anih, pihak penentangnya dianggap sebagai bersalah. Kononnya arak perlu dijual bebas atas alasan kemanusiaan dan kepentingan politik.
Nampak dalam soal ini mereka yang berkadas pendapat dengan Pas Selangor mementingkan politik daripada agama, ataupun cuba memisahlan tanggungjawab agama dari politik.
Pun begitu tindakan Pas Selangor itu harus disokong sepenuhnya. Umat Islam harus memberi sokongan dan semangat tanpa mempedulikan alasan-alasan duniawi lainya. Apa yang dilakukan oleh Pas Selangor itu adalah usaha yang baik dan murni. Usaha itu sebagai melaksanakan tanggungjawab dan kewajiban Pas sebagai sebuah harakah Islamiah.
Mencegah kemungkaran seperti arak, perjudian, pelacuran itu adalah fardu kifayah. Makanya tindakan Pas Selangor itu bagi menyelamatkan umat Islam seluruh Selangor daripada berdosa. Menyalamatkan Khalid Ibrahim selaku MB, menyalamatkan Khir Toyo bekas MB atau menyelamatkan Azmin Ali bakal MB.
Kepentingan ini nampaknya tidak dipandang di sebalik tindakan Pas Selangor itu kerana ianya dilindungi oleh kepentingan politik. Dalam hal ini kepentingan agama digadaikan kerana mengejar kepentingan politik.
Samaa ada usaha itu membuahkan hasil atau tidak, Pas Selangor sudah terlepas daripada menanggung dosa. Pas Selangor sudah melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh parti dan ahli serta penyokongnya. Perjuangan Pas telah dilaksanakan di Selangor! Soal menang dan kalah dalam perjuangan ia adalah subjektif, tidak bermakna menang itu benar dan kalah itu salah.
Kutukan ke atas Pas Selangor oleh ahlinya sendiri usahlah dipedulikan. Kutukan itu tentu lahir dari mereka yang berbeza pandangan dan iktikad politiknya atau ada masalah peribadi dengan pihak Pas Selangor. Yang jelasnya yang jahil mengenai agama.
Mereka yang mentang tindakan itu ialah mereka yang melihat kemenangan bagi Pas ialah kuasa; dapat jadi menteri dan sebagainya dan bukannya kejayaan mencegah kemungkaran walaupun dengan daya yang paling minimum seperti mengangkat sepanduk berharga RM5 untuk menentangnya. Mereka yang menentang tindakan itu ialah mereka yang mencagarkan agama untuk kuasa politik.
Seperkara lagi kepada orang politik yang menentang arak, maksiat dan babi di Selangor, itulah hakikat politik. Adakalanya tindakan dan keputusan dalam politik tidak sama dan berbeza walaupun berada di bawah satu lambang. Manusia politik sangat ego dengan diri masing-masing dan 'wahadah' hanyalan mainan bibir saja bagi mempengaruhi khalayak.
Hakikat ini kena faham dan diterima. Kalau anda sedia menerima perbezaan ini maka teruslah berpolitik dan kalau tidak dapat menahannya silalah berhenti menjadi ahli politik. Politik harus diserahkan kepada ahlinya saja yang bersifat rencam. Sebab dalam politik tidak ada haram hanya ada halal. Tidak ada makruh hanya ada mustahil. Tidak ada kalah hanya ada menang. Kadangkala fakta tidak diperluan yang penting keng yang keras di samping kuasa dan kewangan walaupun kewangan itu diambil dari kontong kerajaan!
Sumber: MSO
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments on "Arak dan Babi Sukar Diatasi"
Post a Comment