Followers

Wednesday, February 25, 2009

Kenapa perlu bermazhab?

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Wednesday, February 25, 2009
Assalamualaikum. Kali ini, ana nak bawakan satu kesimpulan mudah kepada mereka yang menolak untuk bermazhab.Jadi kita sebenarnya boleh mengikuti salah satu dari 4 mazhab yang paling muktabar.Jadi, di bawah ini ana akan bagi jawapan yang ringkas untuk sahabat.

1) Ada petanda dari hadis Rasullullah.

# Sebaik-baik manusia ialah yang berada di kurun aku, kemudian mereka yang selepas kurun itu, kemudian mereka yang mengiringi kurun itu pula. (Riwayat Al Bukhari dan Muslim).

Rasulullah SAW menyebut bahawa umat Islam sekitar tiga kurun itu secara majoritinya adalah baik-baik, soleh-soleh bahkan sebahagian daripadanya bertaraf muqarrobin. Mereka inilah yang dikatakan salafussoleh (orang soleh zaman dahulu.Manakala keempat-empat Imam Mazhab tersebut hidup pada sekitar tiga kurun selepas Rasulullah SAW. Imam Hanafi dan Imam Malik hidup pada kurun yang pertama lagi; masing-masing lahir pada tahun 80 dan 93 Hijrah. Sementara Imam Syafi’i (lahir 150 Hijrah) dan Imam Hambali (lahir 164 Hijrah) berada pada akhir kurun kedua sehingga kurun yang ketiga. Sedangkan menurut Hadis tadi, secara umum umat Islam sekitar tiga kurun itulah yang patut menjadi ikutan kita.Mereka bukan sahaja ulama pilihan di kalangan para ulama di zaman itu, tetapi mereka juga merupakan ulama yang soleh, warak, kuat beribadah, tegas memegang hukum, bebas (tidak makan gaji atau terikat dengan tugas rasmi).

2) Kemampuan berijtihad

# Ulama-ulama mazhab terkenal dengan pelbagai penguasaaan ilmu yang meluas sama ada al-Quran, Hadis, Usul Fiqh, aqidah, mantiq,qias dan sebagainya. Al-Quran dan Hadis pun mereka sudah hafaz dgn baik.Lantaran itu mereka sangat berkelayakkan untuk mengeluarkan atau mengistinbat hukum dari al-Quran dan Hadis.Imam-imam yang empat tadi patut menjadi ikutan kita. Dan patut pula kita tanyakan fatwa-fatwa mereka. Kalau mereka sudah tiada lagi, ada kitab-kitab yang ditinggalkan oleh mereka. Bahkan kitab-kitab mereka itu telah pun dihurai dan dijelaskan lagi oleh ulama-ulama di belakang mereka. Kalau kita ikut mana-mana mazhab yang empat itu, bererti kita tidak terkeluar daripada apa yang dianjurkan oleh ALLAH dan Rasul. Lagipun orang awam sepatutnya lebih perlu taqlid pada salah satu dari 4 mazhab yang masyhur itu.

3) Ulama hadis

# Siapa tidak kenal dengan Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Tirmizi yang pakar dalam bidang hadis dan mereka mempunyai kemampuan menghafaz puluhan ribu hadis yang berbeza2 dan dapat menilai kedudukan sesebuah hadis pun masih berpegang dengan mazhab Imam Syafie. Apatah lagi kita yang tidak mampu menghafaz puluhan ribuan pun, ini kan sudah pandai2 untuk berijtihad dengan sewenang2nya. Kalau lah urusan ijtihad diserahkan bukan pada yang ahlinya, nescaya sesatlah manusia.

Contoh mudah. ulama hadis diumpamakan dengan seorang ahli farmasi yang mengetahui pelbagai jenis ubat dan keperluannya. Dan ulama mujtahid seperti seorang doktor pakar.Oleh itu, ahli farmasi hanya akan memberikan ubat2an yang ditentukan oleh doktor sahaja kepada pesakit.Urusan mengkaji, memeriksa penyakit hanya pada doktor bukan ahli farmasi.

4) Khilaf itu rahmat

# Rasulullah SAW ada bersabda:

Berselisih faham di kalangan umatku itu adalah rahmat. (Riwayat Al Baihaqi))

Hadis ini membuktikan bermazhab itu dibenarkan. Ertinya timbulnya mazhab itu oleh kerana adanya ulama-ulama yang mampu berijtihad. Maka terjadilah berlainan pendapat. Berselisih faham di sini adalah berselisih faham tentang furu’iyah (soal-soal feqah) bukan usuliyah (soal aqidah atau dasar). Berselisih faham dalam soal hukum-hukum furu’iyah hingga menimbulkan bermacam-macam aliran mazhab feqah adalah mendatangkan rahmat.Jadi masyarakat umum ada jalan penyelesaian atau aternatif lain.

Contoh : Mazhab Syafie' sesuai untuk orang nusantara. Mazhab Maliki sesuai dengan orang Maghribi. Mazhab Hanafi sesuai dengan orang Mesir. Mazhab Hanbali sesuai dengan orang Saudi.

Kesimpulannya. Allah memberikan kepada kita pelbagai aternatif dalam melakukan ibadah.Sekiranya umat ini bermazhab, ia adalah lebih selamat dan baik.Imam yang hebat seperti Imam Suyuti, Imam Nawawi pun bermazhab, apatah lagi kita ini yang sangat memerlukan taqlid mazhab.

0 comments on "Kenapa perlu bermazhab?"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez