Followers

Friday, February 27, 2009

Surah Al-Hasyr

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Friday, February 27, 2009
Assalamualaikum. Apa khabar kawan-kawan? harapnya semua sihat belaka. Mungkin malam ni akan di adakan muzakarah berkelompok. Jadi manhaj yang pertama adalah dari surah Al-Hasyr. Oleh itu,ana kena sedia awal sikit.ringkas sahaja.

Surah Al-Hasyr (Arab: الحشر , "Pengusiran") adalah surah ke-59 dalam al-Qur'an. Surah ini tergolong surah madaniyah yang terdiri atas 24 ayat. Dinamakan Al Hasyr yang berarti pengusiran diambil dari perkataan Al Hasyr yang terdapat pada ayat ke-2 surat ini. Di dalam surat ini disebutkan kisah pengusiran suatu suku Yahudi yang bernama Bani Nadhir yang berdiam di sekitar kota Madinah. Mereka telah membuat perjanjian damai bersama kaum muslimin supaya mereka dapat hidup tenteram di bawah kekuasaan Madinah. Tetapi merekalah yang selau memutuskan apa jua perjanjian.

Pada satu ketika, Nabi bersama beberapa orang sahabat telah dijemput bertamu di salah satu rumah orang yahudi Bani Nadhir. Sebenarnya puah yahudi hendak membunuh Nabi melalui cara menjatuh batu ke kepala Nabi dari atas rumah mereka. Akan tetapi Rasulullah menyedari awal tujuan jahat mereka lalu terus meninggalkan perkampungan tersebut.Sahabat-sahabat yang lain turut serta bergegas pulang tanpa menyedari awal tujuan kepulangan nabi dengan segera.

Disebabkan penghianatan Bani nadhir itu,Nabi telah mengarahkan mereka keluar dari perkampungan itu dengan segera selewat-lewatnya 10 hari. Apabila ketua munafik, Abdullah bin Ubai bin Salul mengetahui perkhabaran tersebut, dia telah menawarkan bantuan 2000 tentera dengan syarat Bani Nadhir tidak perlu keluar dari situ.

Tatkala Rasulullah mendengar keengganan mereka keluar maka baginda bersama para tenteranya menuju ke perkampungan Bani Nadhir dan kedatangannya disambut dengan balingan batu dan panahan.Dalam masa yang sama, bantuan dari puak munafik tidak kunjung tiba sehingga mereka tiada kemampuan bertempur dengan tentera muslimin. Akhirnya mereka menyerah kalah dan terpaksa keluar dengan beberapa syarat:

1) Peralatan senjata,wajib ditinggalkan
2) Hanya dibenarkan membawa barangan secara sandang dan pikul.
3) Pihak muslimin menjamin tidak akan mengganggu proses pengusiran mereka.

Sebelum itu, mereka berpakat untuk merosakkan rumah2 mereka supa manfaatnya tidak boleh digupakai oleh kaum muslimin. Sebahagian mereka menuju ke Khaibar dan ada juga yang ke Syam.Setelah daripada beberapa ketika, kebanyakkan dari mereka mati dengan penuh kehinaan.

Mengenai dengan fai'i(harta rampasan tanpa berperang) telah dibahagikan oleh Baginda kepada yang berhak yang adalah allah, rasul,kerabat(nabi),anak yatim,orang miskin. ibnu sabil.

rujukan: Tafsir Al-Quran Al-A'zim, Ibnu Kathir
Asbab An-Nuzul, Imam Suyuti

0 comments on "Surah Al-Hasyr"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez