Followers

Saturday, May 16, 2009

Hasad Dengki

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Saturday, May 16, 2009


Di dalam kitab Ihya Ulumuddin karangan Imam Ghazali ada disebutakan sebab kepada terjadi hasad dengki di kalangan umat manusia.

1.Perasaan Permusuhan dan Kebencian.

Untuk pengetahuan pembaca sekalian, faktor ini adalah yang paling banyak menimbulkan kedengkian. Ini kerana sesiapa sahaja yang telah disakiti hatinya oleh seseorang lain atas alasan-alasan tertentu maka hatinya akan terus marah lalu membenci. Pendek kata, ia selalu bergandingan dengan perasaan marah dan permusuhan.

2. Merasa dirinya mulia.

Dia merasakan dirinya ada seorang yang telah mengatasinya dalam pelbagai faktor contohnya. Ilmu,harta, pangkat dan kemungkinan boleh dikaitkan dengan sifat takbur. Malah dia rasakan mereka yang disekelilingnya terlebih rendah martabatnya dek dikeranakan nikmat yang Alah berikan padanya bersifat sementara.

3. Takabbur

Seseorang yang mempunyai watak membesarkan diri terhadap orang lain dan selalu mengecilkan dan mempersendakan orang lain.

4. Ujub

Mereka merasa taajub dengan diri mereka sendiri. Hal ini menyebabakan mereka terhalang daripada menerima kebenaran dan selalu cenderong kepada kebathilan.

5. Ghairah mencari populariti.

Umpamanya seseorang yang bercita-cita untuk menjadi manusia pertama yang tidak ada tolak bandingannya dalam salah satu jenis kemegahan dan kekakayaan. Sudah tentu dia tidak akan membiarkan kepada sesiapapun dapat menandinginya hatta untuk menghapuskan lawannya pun sanggup dilakukan.

6. Busuk hati

Manusia yang mempunyai sifat ini tidak suka kepada kebaikan diperolehi oleh hambanya yan lain. Apabila terdengar nikmat itu dari orang lain, semestinya sempitlah hatinya dan busuk hatinya. Akan tetapi apabila nikmat itu berada dalam genggamannya, maka dia akan bergembira dan suka hati.

Natijah yang paling penting adalah. hindarilah daripada sifat dengki ini ia mampu membakar amalan kebaikan yang kita lakukan.

0 comments on "Hasad Dengki"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez