Followers

Friday, May 8, 2009

Kekusutuan di Perak tidak akan terlerai kecuali…………….

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Friday, May 08, 2009


Di saat BN Perak main politik pintu belakang dengan menculik kerajaan negeri yang sah di Perak dari tangan rakyat, kita sudah dapat menjangkakan apa yang akan berlaku ke atas negeri itu.

Peristiwa semalam memang sudah diduga. Walaupun Speaker dan ADUN Pakatan Rakyat berusaha membentengi hak rakyat namun apakan daya, ternyata politik pintu belakang yang tidak bermaruah itu mengatasi segala-galanya. Akhirnya berlakulah apa yang berlaku semalam.

Tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia merdeka, Speaker Dewan diangkut dengan cara yang sangat tidak bertamaddun. Tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia, bangunan Dewan Undangan Negeri, yang sepatutnya merupakan institusi perundangan tertinggi negeri dan simbol demokrasi serta mercu suara rakyat, dikepung dan dikawal seolah mahu berlaku rusuhan. Tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia, Dewan Undangan Negeri itu sendiri, yang merupakan dewan persidangan untuk wakil-wakli rakyat yang diberi mandate oleh rakyat dipenuhi oleh anggota keselamatan sehingga melebihi bilangan anggota dewan!

BN kata PR mencetuskan suasana yang memalukan negara, PR pula menuduh BN. Hakikatnya politik pintu belakang itulah puncanya.

Apabila berlaku kegawatan dan kekalutan darihal mentafsir mandate sebenar rakyat, maka tiada cara dan usaha lain yang boleh menyelesaikannya selain menyerahkan kembali kepada rakyat jua. Benar kita ada mahkamah namun operasi mahkamah untuk meleraikan kekusutan ini akan memakan masa yang sudah pasti merasah dan merugikan rakyat. Malah pihak Majlis Peguam sendiri pun mengusulkan bahawa forum terbaik untuk meredakan kekeruhan krisis Perak ini hanyalah melalui rakyat iaitu dengan membubarkan dewan dan menaggil pilihan raya baru.

Semua pihak perlu akur akan hakikat ini. Ini bukan soal menyokong dan memihak kepada BN atau PR, tetapi ini adalah untuk meletakkan suasana itu kembali kepada tempatnya. Saya percaya jika ini berlaku, kalau ditakdirkan BN yang punya majoriti maka rakyat akan terima begitu juga jika ditakdirkan PR yang punya majoriti, rakyat juga akan terima. Yang rakyat tolak adalah apabila hak mereka untuk memilih dan menentukan kerajaan dirampas dan dicabuli sebagaimana yang berlaku hari ini melalui politik pintu belakang.

Serahkanlah kepada rakyat untuk memutuskan apa yang baik buat mereka.

( Sumber: n32.blogspot.com )


0 comments on "Kekusutuan di Perak tidak akan terlerai kecuali……………."

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez