Bahkan
perbezaan kefahaman ini wujud sejak di zaman para sahabat Rasulullah
SAW lagi. Kekalutan yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini ialah
apabila munculnya sekelompok 'agamawan reformis' atau digelar juga
'progresif' yang mendakwa bahawa pendapat mereka sahajalah yang betul
lalu mereka ini ingin melakukan apa yang disebut 'pembaikan' (islah)
atau pembaharuan (tajdid) dalam masyarakat.
Pembaharuan
ini ingin dilakukan atas pelbagai nama dan platform sama ada 'minda
tajdid', atau mengemudi 'bahtera itu dan ini' dengan pelbagai slogan
pula seperti 'kembali kepada al-Quran dan Sunnah', atau 'mengikut
amalan generasi Salaf' dan seumpamanya.
Tiada salah untuk melakukan pembaharuan malah ia dituntut apabila masyarakat menjadi semakin jauh dari amalan murni Islam yang sebenar lalu mencampur-adukkan dengan amalan khurafat dan bidaah sesat. Bahkan ada hadis dari Abu Hurayrah r.a., yang menyebut bahawa
Allah akan membangkitkan setiap seratus tahun untuk ummah ini orang yang memperbaharui agamanya.(Sunan Abu Dawud)
Namun
apa yang mengecewakan ialah apabila golongan-golongan ini bukannya
'memperbaharui' agama daripada perkara-perkara khurafat dan bidaah
sesat, sebaliknya membongkar perkara-perkara khilafiyyah yang telah
disepakati para ulama silam sejak ratusan tahun lalu untuk bersetuju
berbeza pendapat (agree to disagree).
Kesan
pembongkaran itu hanyalah menimbulkan keresahan dan keraguan di
kalangan masyarakat sehingga membawa kepada perpecahan sesama sendiri.
Menyedari hakikat bahawa perbezaan pendapat para ulama itu tidak dapat dielakkan khususnya dalam hal-hal ranting yang terperinci dalam ibadat, maka para ulama usul telah merumuskan bahawa "kebenaran dalam perkara ranting (furuk) itu berbilang-bilang." Ia suatu hakikat bahawa kebenaran dalam perkara bersifat 'cabang-cabang' Islam ini tidak mampu untuk diseragamkan menjadi satu walaupun ribuan ulama telah mencubanya sejak sekian lama.
Lalu selama kita
mengikuti pandangan majoriti ulama (al-sawad al-a'zam) iaitu para imam
mazhab empat dari kalangan Ahlul Sunnah wal Jamaah, maka insya-Allah
kita berada di atas landasan dan jalan yang benar.
Sesungguhnya perbezaan pendapat yang terjadi pada zaman sahabat hingga ke hari ini berlaku adalah dalam masalah-masalah ijtihadiyyah. Pertama kali ia berlaku pada zaman Khulafa' al-Rasyidin dan sahabat-sahabat yang lain, lalu berterusan sehingga zaman para tabi'en dan mereka tidak saling mencela di antara satu sama lain.(al-I'tisom 2/191) Selain tidak beradab dalam menangani perbezaan pendapat, golongan reformis agama ini juga mendakwa bahawa Islam yang sebenar ialah dengan mengikut al-Quran dan al-Sunnah dan bukannya mengikut mazhab.
Bunyinya menarik dan benar tetapi sebenarnya penuh dengan kebatilan dan kepalsuan seperti
mana yang sering diungkapkan "kalimatul haq yuridu biha al-batil".
Mereka secara tidak langsung menyeru masyarakat menjadi 'bebas mazhab' (al-la madhabiyyah)
suatu aliran yang dianggap 'bidaah' paling bahaya yang menentang
syariat Islam seperti mana ungkapan Sheikh Dr. Said Ramadhan al-Buti
dalam kitabnya al-la Madhhabiyya Akhtaru Bid'atin Tuhaddidu
al-Shari'at al-Islamiyyah (Bebas Mazhab Bid'ah Paling Bahaya Menyalahi
Syariat Islam).
Kita
perlu faham bahawa apabila disebut 'mengikut mazhab' bukanlah bermakna
taksub kepada pandangan akali para Imam-Imam mazhab, kerana pandangan
mereka itu juga sebenarnya didasarkan kepada al-Quran dan al-Sunnah.
Bahkan mazhab itu sendiri bukanlah pandangan sosok tubuh seorang
individu atau Imam mazhab semata-mata.
Mengikut
mazhab Shafie bukan bermaksud mengikut pandangan Imam Shafie seorang
diri sahaja, tetapi ia melibatkan sekumpulan para alima ulama yang
mengikut kaedah mengistinbatkan hukum berdasarkan kaedah dan kriteria
Imam Shafie.
Adalah
tidak benar seperti apa yang cuba dimomokkan oleh kelompok agamawan
reformis ini bahawa mengikut mazhab itu seolah-olahnya tidak mengikut
al-Quran dan al-Sunnah. Terlalu dangkal jika kita berfikiran begitu dan
terlalu hina kita meletakkan taraf keilmuan para imam-imam kita dan
ulama mazhab yang menghabiskan usia menjadi penyuluh kegelapan umat
dengan menelaah al-Quran, al-Hadis dan kitab-kitab saban waktu tanpa
jemu.
Hidup
mereka dipenuhi dengan ilmu dan pengajian sehingga ada ulama silam yang
walaupun ketika sedang makan masih tetap menelaah kitab-kitab,
sedangkan hidup kita penuh dengan bersenang-lenang dan
berseronok-seronok.
Ini bukanlah bermaksud mengatakan bahawa para ulama itu maksum dan tidak melakukan kesalahan, tetapi pendekatan menghina itu tidak sewajarnya dilakukan apatah lagi oleh golongan agamawan sendiri.
Kesimpulannya, kelemahan para ulama bukanlah untuk didedahkan kepada masyarakat umum apatah lagi untuk dijadikan bahan ditertawakan kerana tiada sekelumit manfaat pun yang diperolehi dengan pendedahan sebegitu melainkan 'mengajar' masyarakat bersikap biadap terhadap para ulama silam.
Kita
harus ingat bahawa kita juga ulama dan apabila kita 'mengajar'
masyarakat awam biadap terhadap para alim-ulama silam dan tidak
menghormati mereka, kita jangan terkejut jika masyarakat juga akan
bersikap biadap terhadap kita selaku ulama suatu hari kelak'.
0 comments on "Beradab dalam berbeza pendapat"
Post a Comment