Followers

Thursday, April 23, 2009

Kuliyyah Bahasa Arab Zagazig

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Thursday, April 23, 2009



Selamat datang ke Kuliyyah Lughah Arabiah Zagazig. Belajar hampir 3 tahun tetapi saya langsung tidak pernah menunjukkan wajah sebenar tempat saya belajar dan menerima didikan semasa menjadi penyambung mata rantai menyebarkan Islam di Malaysia. Saya bersama zaujah tinggal di Alexandria kerana zaujah menuntut ilmu di sana. Dan sayalah yang terpaksa berulang alik hampir setiap minggu ketika sesi muhadarah berjalan.Perjalanan dari Zagazig dan Alexandria mengambil masa 3 1/2 jam dengan menaiki qitor dengan jarak perjalanan hampir 200 kilometer.



Ini pula di dalam dewan kuliah yang boleh memuatkan seramai 100 orang pelajar dalam satu-satu masa. Ramai sangat. ( cover2 line)



Ini pula gerbang utama masuk ke kuliah saya. Gerbang ini hanya dibenarkan masuk untuk para pengajar, kakitangan universiti, harisun, bawab dan pelajar akhwat ketika awal-awal pagi. Mamnu' kepada pelajar ikhwah.



Ini pula ruang tempat jalan kaki sebelum naik ke tingkat atas. Masa tahun pertama saya, dewan kuliah saya di sebelah kiri gambar ini.


Ini pula ruang tengah kawasan Jami'ah Azhar. Biasalah ada pokok penghias. pokok buah tamar, buah oren dan pelbagai lagi. Tapi bila sampai musimnya, buah-buahan itu hanya untuk orang yang tertentu sahaja. ( Haha..takpe ade kat pasar)



Ini pak long yang sangat rapat dengan saya. Dia banyak membantu dalam menguruskan pelbagai keperluan saya dan kawan-kawan lain.


Di tepi Jami'ah di kelilingi oleh sawah gandum hanya pada musim sejuk dan pada musim panas ditukar dengan padi pula.



Harapan dan Cabaran Al-Azhariiuun

Cabaran Al-Azhariuun dan pelajar Islam cukup mencabar dan penuh dengan mihnah dan pancaroba. Lengkapkanlah dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan pengalaman serta pelbagai jenis kemahiran supaya keperluan masa kini dapat ditunaikan dengan baik dan saksama. Ruang lingkup dakwah itu khususnya di Malaysia dan umumnya, umat Islam. Musuh Islam itu memang banyak. Oreintalis, Isreal dan kafir yang sememangnya jelas dan terang benderang menentang agama suci ini. Tetapi yang paling merbahaya adalah mereka yang bertopeng identiti Islam dan mereka melawan Islam sedangkan sering kali kelihatan mempertahanankan Islam itu sendiri. Natijah, pertahankanlah Islam ini walaupun hingga ke titisan yang terakhir.

0 comments on "Kuliyyah Bahasa Arab Zagazig"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez