Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN
SEJAK kemasukan Islam ke Tanah Melayu,
umat Islam di negara ini kuat berpegang dengan akidah Ahli Sunnah Wal
Jamaah (ASWJ) yang disusun atau diformulasikan oleh dua tokoh terbesar
dalam bidang ilmu tauhid iaitu Imam Abu al Hasan al Asy’ari r.a dan
Imam Abu Mansur al Maturidi r.a. Perkara ini telah ditegaskan oleh
ulama ulung Tanah Melayu, al Allamah Sheikh Abdullah Fahim. Beliau juga
menyatakan bahawa ia telah menjadi ijmak ulama di Tanah Melayu. Antara
kenyataannya berbunyi:
“Tuan-tuan sedia maklum beratus-ratus tahun bahawa orang bangsa Melayu seMelaya ini dari peringkat ke bawah hingga peringkat ke atas; awam-awam, kadi-kadi, ulama-ulama, menteri-menteri, hingga Raja-raja sekalian mereka itu bermazhab dengan mazhab al Imam al Syafi’e r.a ijma’an (ijmak), tiada seorang pun yang bermazhab lain daripada mazhab Syafi’e. Usuluddin atas perjalanan Abi al Hasan al Asy’ari r.a. Diambilkan dari Syuruh dan Hawasyi Ummu al Barahin dan Jauharah dan sebagainya daripada kitab-kitab Melayu”.
Di
dalam kitab ini, pendekatan Sifat 20 digunakan bagi memahami
permasalahan ketuhanan. Pendekatan ini juga diguna pakai di kebanyakan
negara-negara Islam yang berpegang dengan akidah ASWJ seperti di Mesir,
Syria dan Morocco.
Ia
juga menjadi silibus di kebanyakan universiti di dunia Islam
termasuklah universiti Islam terulung di dunia, Universiti al Azhar al
Syarif.
Sejak
doktrin ini digunapakai di negara kita, kita berupaya mengecapi nikmat
keamanan beragama dan ketamadunan negara. Tidak seperti negara-negara
Islam lain yang memakai acuan yang bercanggah dengannya seperti aliran
fahaman Syiah, Muktazilah, Musyabbihah dan sebagainya.
Tidak timbul di dalam doktrin Sifat 20 ini soal-soal kepincangan dan percanggahannya dengan akidah ASWJ yang tulen.
Namun,
setelah ratusan tahun pendekatan ini digunakan tanpa sebarang masalah
dalam menjaga kemurnian tauhid dan akidah umat Islam, timbul
desas-desus yang mengatakan bahawa ia diambil dari Falsafah Greek.
Malah,
tidak lagi sesuai dijadikan sebagai pendekatan dalam pembelajaran ilmu
Tauhid. Sementelahan itu juga, pendekatan tauhid tiga serangkai yang
dirumuskan oleh Ibnu Taimiyyah menjadi pengganti Doktrin Sifat 20.
Usaha-usaha
untuk menukar pendekatan tauhid tiga serangkai ini dalam kurikulum
pendidikan negara juga nampaknya begitu pantas dilakukan.
Persoalannya,
kenapakah tiba-tiba pendekatan ini pula yang perlu dipilih sebagai
pengajaran ilmu tauhid di negara kita? Adakah pendekatan Sifat 20
mengandungi unsur-unsur yang mengelirukan atau terseleweng dari iktikad
ASWJ?
Adakah
pembahagian tauhid tiga serangkai ini telah dinaskan oleh syarak dan
terdapat dalil-dalil yang menunjukkan ke atasnya? Apakah kita pasrah
sahaja dengan pendapat yang mengatakan doktrin Sifat 20 yang kita
pegang dan pakai selama ini bukan tauhid yang benar tetapi diambil dari
fahaman falsafah Greek.
Jika
begitu, semua orang yang berpegang dengan Tauhid 20 mengikut ajaran
yang salah dan sesat. Apakah boleh kita terima penyesatan ini yang
melibatkan nenek moyang kita, para ulama kita dan majoriti umat Islam
di seluruh dunia?
Dibawa Rasullulah SAW
Kita
telah sedia maklum, bahawa akidah ASWJ yang diketahui secara umum ialah
akidah yang dibawa oleh Rasulullah SAW dan diikuti oleh sahabat-sahabat
baginda.
Tidak
kedapatan langsung, perkataan yang terkeluar daripada Rasulullah SAW
dan sahabat baginda yang menyebut tentang tauhid yang
digembar-gemburkan oleh pengikut Ibnu Taimiyyah dan Wahhabi ini.
Begitu
juga dalam metodologi ASWJ yang telah disusun oleh pelopornya, Imam Abu
al Hasan al Asy’ari r.a dan Imam Abu Mansur al Maturidi r.a, tidak
pernah menggariskan tauhid ini dalam ruang lingkup akidah ASWJ.
Apa
yang kita dapati tauhid ini telah ditimbulkan dan direka oleh Ibnu
Taimiyyah dan dikembang biakkan pula oleh anak-anak muridnya sehingga
ke generasi Muhammad ibn Abdul Wahhab. Dalam erti kata lain, tauhid
inilah yang menjadi pegangan golongan Wahhabi secara khusus.
Sejak
dahulu lagi hinggalah ke hari ini, telah terdapat banyak penentangan
dan penolakan yang diutarakan oleh ulama terhadap Tauhid 3 Serangkai
ini.
Oleh
yang demikian, kita melihat di dalam kitab-kitab penulisan ulama ASWJ,
terdapat banyak butiran lanjut mengenai penolakan mereka terhadap
tauhid yang direka cipta ini.
Jika
kita menyoroti dari perspektif ulama tersebut, kita mendapati ulama al
Azhar telah bersetuju mengeluarkan kenyataan tentang kesalahan tauhid
ini yang sebenarnya telah direka dan dicipta oleh orang-orang yang
terkeliru dengan maksud sebenar ayat al-Quran dan hadis.
Justeru,
kenapa pula kita perlu memakai pendekatan Tauhid 3 Serangkai yang
mengandungi kepincangan dan telah ditolak oleh ulama kecuali Ibnu
Taimiyyah dan pengikut-pengikutnya?
Untuk
lebih jelas lagi, di bawah ini disenaraikan beberapa cendekiawan dan
sarjana Islam dan kitab penulisan mereka yang mengandungi penolakan
terhadap ajaran tauhid rekaan ini:
*Al ‘Allamah al Mufassir al Muhaddith Sheikh Yusof al Dijwi RA,
Ahli Lembaga Majlis Ulama Besar al Azhar. Beliau mengeluarkan fatwa
penolakan al Azhar terhadap tauhid rububiah dan uluhiah. Kenyataannya
ini dipaparkan dalam Majalah Nur al Islam edisi tahun 1933 yang
merupakan lidah rasmi al Azhar pada masa itu. Fatwa yang dikeluarkannya
ini, turut dipersetujui oleh ulama al Azhar yang lain tanpa adanya
sebarang bangkangan. Sehingga hari ini, fatwa tersebut masih lagi
segar. Ini dapat dilihat dalam beberapa majalah yang diiktiraf oleh al
Azhar. Antaranya, di dalam majalah al Muslim. Al Muhaddith al ‘Allamah
Sheikh Muhammad Zaki Ibrahim r.a telah mengeluarkan kembali fatwa ini
dalam majalah tersebut.
*Al Muhaddith al ‘Allamah Sheikh Salamah al Qudha’i al ‘Azzami al Syafi’i r.a dalam kitabnya al Barahin al Sati’ah fi Raddi b’ad al bida’ al Syai’ah.
Kitab ini telah mendapat pengiktirafan dan pujian daripada muhaddith
pada zaman tersebut iaitu al ‘Allamah Sheikh Muhammad Zahid al Kauthari
r.a.
*Al Allamah al Muhaddith Prof. Dr. Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki al Hasani,
ulama besar di Mekah al Mukarramah dan bekas tenaga pengajar Masjid al
Haram yang diakui ilmunya oleh ulama pada zaman ini. Beliau telah
menulis penolakannya terhadap tauhid ini dalam kitabnya Huwallah.
Bahkan beliau menyarankan kerajaan Arab Saudi supaya mengkaji semula
pengajaran tauhid ini di institusi pengajian rendah, menengah dan
Tinggi di dalam Muktamar Hiwar al Watoni di Mekah yang diadakan pada
5/11/1424 hingga 9/11/1424. Ia disebut di dalam kertas kerja beliau
yang bertajuk al Ghuluw.
*Mufti Besar Mesir, Prof. Dr. Ali Jumu’ah.
Beliau turut menyentuh masalah ini di dalam laman web beliau ketika
menjawab soalan yang dikemukakan kepadanya. Iaitu, tentang seorang
pemuda yang mengkafirkan seluruh penduduk kampung kerana bertawassul
dengan mendakwa orang yang bertawassul tergolong dalam golongan
musyrikin yang beriman dengan tauhid rububiah tetapi tidak beriman
dengan tauhid uluhiah. Beliau menolak sekeras-kerasnya pembahagian
tauhid ini dengan mengatakan bahawa pembahagian tauhid ini adalah
perkara rekaan yang tidak pernah datang dari Salafussoleh tetapi orang
pertama yang menciptanya ialah Sheikh Ibnu Taimiyyah. Beliau juga
menyatakan bahawa pendapat yang menyatakan bahawa tauhid rububiah
sahaja tidak mencukupi bagi keimanan seseorang adalah pendapat yang
diadakan-diadakan dan bercanggah dengan ijmak kaum Muslimin sebelum
Ibnu Taimiyyah.
*Prof. Dr. Muhammad Sa’id al Ramadhan Bouti,
Ulama Kontemporari Dunia Islam dari Syria. Beliau menyatakan dengan
tegas bahawa pembahagian tauhid ini adalah bidaah dalam Seminar
Pengurusan Fatwa Negara-negara Asean anjuran Universiti Sains Islam
Malaysia pada pada 16 hingga 17 April 2005 di Hotel Nikko Kuala Lumpur.
*Prof. Dr. Isa ibn Abdullah Mani’ al Himyari
- Mantan Pengarah Jabatan Waqaf dan Hal Ehwal Islam Dubai. Beliau telah
menulis mengenai kepincangan pembahagian tauhid ini di dalam kitabnya
yang bertajuk al Fath al Mubin fi Bara’at al Muwahhidin min ‘Aqaid al Musyabbihin.
*Al ‘Allamah Abu Abdullah ‘Alawi al Yamani dalam kitabnya Intabih Dinuka fi Khatorin. Kitab ini telah mendapat pujian dari lima ulama besar Yaman.
*Al ‘Allamah Abu al Hasanain Abdullah ibn Abdur Rahman al Makki al Syafi`i, ulama besar Mekah. Beliau juga telah membahaskan masalah ini di dalam kitabnya al Qaul al Wajih fi Tanzih Allah Taala ‘an al Tasybih.
*Dr. Sheikh Yusof al Bakhur al Hasani salah seorang ahli fatwa di Kanada juga telah menulis risalah mengenainya.
*Sheikh Sirajuddin Abbas seorang
ulama unggul Indonesia, juga menghuraikan masalah ini yang ditulis
dalam versi Melayu dalam kitabnya Akidah Ahli Sunnah wal Jamaah. Beliau
dengan tegas menyatakan bahawa tauhid ini merupakan iktikad rekaan puak
Wahhabi dan bukannya iktikad ASWJ. Dalam satu petikan, beliau
menyatakan: Kaum Wahhabi mencipta
pengajian baru ini bertujuan untuk menggolongkan orang-orang yang
datang menziarahi Makam Nabi SAW di Madinah, orang-orang yang berdoa
dengan bertawassul dan orang yang meminta syafaat Nabi SAW serupa
dengan orang kafir yang dikatakan bertauhid rububiah itu.
*Al ‘Allamah Muhammad al ‘Arabi ibn al Tabbani al Hasani, Tenaga Pengajar di Masjid al Haram. Beliau juga turut menulis kepincangan tauhid ini di dalam kitabnya Bara’ah al Asy’ariyyin min ‘Aqaid al Mukhalifin.
*Dr. Umar Abdullah Kamil,
sarjana dan pakar ekonomi Arab Saudi serta ahli eksekutif Universiti al
Azhar. Beliau pernah membentangkan kebatilan konsep Tauhid 3 Serangkai
ini di dalam Seminar Perpaduan Ummah dan Pemurniaan Akidah anjuran
Kerajaan Negeri Pahang pada 25-26 Ogos 2006 dan di Multaqa 3 Ulama
Mekah al Mukarramah yang dianjurkan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri
Johor pada 20 Februari 2008. Kertas kerja tersebut telah diterbitkan
oleh Sekretariat Penjelasan Hukum Berkenaan Isu-isu Aqidah dan Syariah
Majlis Agama Islam Johor. Beliau turut membahaskan kepincangan
pembahagian tauhid ini di dalam kitabnya yang bertajuk Kalimah Hadi’ah fi Bayan Khata’ al Taqsim al Thulasi li al Tauhid (Perkataan yang tenang dalam menjelaskan kesalahan pembahagian yang tiga bagi ilmu Tauhid).
*Al Allamah Abdur Rahman Hasan Habannakah al Maidani. Beliau juga telah menulis masalah ini secara khusus di dalam kitabnya yang bertajuk Tauhid al Rububiah wa Tauhid al Ilahiyyah wa Mazahib al nas bi al Nisbah Ilaihima.
Ulama-ulama ini telah lama melakukan pengkajian dan penelitian rapi terhadap tauhid tiga serangkai ini.
Kepada pembaca yang prihatin dan bijaksana sebaik-baiknya mendapatkan
keterangan lanjut dari kitab-kitab ini terlebih dahulu sebelum berani
membuat kesimpulan dan melontarkan pendapat di khalayak ramai.
Asas sahih
Perkara
agama apatah lagi berkaitan dengan akidah tidak boleh dibuat kesimpulan
sebarangan tetapi perlu merujuk kepada asas yang sahih.
Untuk
mempertahankan agama tidak cukup bermodalkan semangat juang dan sijil
menjela-jela semata-mata sehingga kita terpekik dan terlolong tidak
kena pada tempatnya tetapi memerlukan kemantapan ilmu, kecemburuan
terhadap penodaan yang dilakukan ke atas agama dan umatnya, keikhlasan
kepada Allah dan hati yang disinari cahaya oleh Allah.
Ibnu
Taimiyyah dan pengikut-pengikutnya didapati telah menjadikan konsep
pembahagian tauhid ini sebagai batu loncatan untuk mengkafirkan umat
Islam.
Mereka
telah mengkafirkan orang-orang yang bertawassul dengan Rasulullah SAW
dan wali-wali, orang-orang yang menziarahi kubur dan sebagainya dengan
dakwaan orang yang melakukan pekerjaan tersebut bertauhid dengan tauhid
rububiah sahaja tetapi tidak tidak bertauhid dengan tauhid uluhiah.
Mereka
menyamakan tauhid yang dimiliki oleh orang-orang yang melakukan
pekerjaan ini sama dengan orang musyrikin yang menjadikan berhala
sebagai sampingan mereka dengan Allah.
Apakah
pernah ketika Rasulullah SAW berdakwah, Baginda SAW mengatakan kepada
orang yang memeluk Islam kamu telah mempunyai tauhid rububiah tetapi
masih belum memiliki tauhid uluhiah?
Apakah boleh kita katakan orang bukan Islam juga mempunyai tauhid seperti orang Islam atau ahli tauhid?
Objektif
tauhid Asma’ dan Sifat digembar-gemburkan untuk menyandarkan kepada
Allah SAW makna perkataan tangan, mata, bersemayam, ketawa, turun dan
sifat penyerupaan yang lain kepada makna yang hakiki yang dikenali di
sisi makhluk.
Maha Suci Allah daripada apa yang mereka sifatkan kerana yang demikian itu menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya.
Sehubungan
dengan ini, umat Islam diseru agar sama-sama berfikir dan meneliti
dengan hati yang lapang dan dada yang terbuka rasional perkara ini.
Kita
seharusnya berbangga dengan ramainya bilangan umat Islam dan berusaha
menambah bilangan umat Islam tetapi sebaliknya kita sendiri yang
mengecilkan lagi kuantiti umat Islam yang semakin hilang kualitinya
hanya kerana permasalahan uluhiah dan rububiah yang sengaja
ditimbulkan.
Tidak
ada suatu perkara yang lebih buruk daripada mengkafirkan orang Islam
yang menyebut kalimah tauhid Laa ilaaha illallah dan mentasdiqkannya di
dalam hati.
Banyak
kemusnahan yang berlaku di negara-negara Islam disebabkan oleh perkara
ini. Kita sendiri telah menyaksikan dengan mata kepala kita bagaimana
persengketaan umat Islam telah mencetuskan kelemahan dan kemusnahan
terhadap negara-negara Islam seperti di Afghanistan, Yaman, Lebanon,
Syria, Mesir dan sebagainya.
Semoga
persengketaan dan kehancuran ini tidak terjadi di negara kita Malaysia
yang tercinta ini. Justeru, sewajarnya pembahagian ini dibentangkan di
atas meja perbincangan secara ilmiah dan profesional serta berlandaskan
kepada usul kitab dan sunnah.
Ini
hanyalah lontaran awal dari hasil penelitian kami yang dirujuk kepada
sumber-sumber yang sahih dan tokoh-tokoh ulama yang berkeahlian.
Insya-Allah, penerangan lanjut mengenai tauhid ini akan dikeluarkan
pada keluaran akan datang.
Bahan-bahan
yang bakal dipersembahkan banyak merujuk kepada kitab penulisan Imam al
Haramain al ‘Allamah Ibnu al ‘Arabi al Tabbani bertajuk Bara’ah al Asy’ariyyin.
Ia telah diringkaskan oleh al Allamah Prof. Dr. Isa ibn Abdullah Mani’
al Himyari, Mantan Pengarah Jabatan Waqaf dan Hal Ehwal Islam Dubai di
dalam kitabnya yang bertajuk ‘al Fath al Mubin fi Bara’at al Muwahhidin min ‘Aqaid al Musyabbihin.
0 comments on "Mengapa tauhid tiga serangkai (1.a)?"
Post a Comment