MINGGU ini kita menyambung kembali
persoalan tauhid tiga serangkai yang telah pun diberikan lontaran awal
pada dua minggu lepas. Sebelum soalan pertama dilontarkan mengenai
tauhid tiga serangkai atau tauhid tiga bahagian yang diformulasikan
atau direka oleh Ibnu Taimiyyah ini, sebaiknya kita melihat dahulu
secara ringkas definisi yang diberikan kepada ketiga-tiga tauhid ini.
Tauhid rububiah
didefinisikan dengan makna mengesakan Allah pada ciptaan, pemerintahan,
takdir, pentadbiran dan perbuatan-Nya serta dalam memberikan suatu
kesan.
Manakala tauhid uluhiah
didefinisikan dengan makna mengesakan Allah dalam hal peribadatan tanpa
mengambil seorang manusia pun bersama Allah sebagai sembahan.
Tauhid Asma' dan Sifat pula
didefinisikan dengan makna mengesakan Allah pada apa yang dinamakan dan
disifatkan dengan diri-Nya, sebagaimana yang terdapat di dalam
kitab-Nya atau yang didapati daripada lidah nabi-Nya yang telah
menetapkan dengan apa yang telah ditetapkan bagi diri-Nya.
Dalam
membincangkan pembahagian ini, maka perkara utama yang perlu
dipersoalkan dan bincangkan ialah adakah pembahagian ini telah dinaskan
oleh syarak dan terdapat dalil-dalil yang menunjukkan ke atasnya?
Adakah pembahagian ini merupakan perkara yang disyariatkan ataupun
perkara baru yang dicipta (bidaah)?
Persoalan ini, mengandungi beberapa jawapan:
Jawapan Pertama
Ibnu Taimiyyah yang merupakan pereka pembahagian tauhid ini mendakwa dirinya bermazhab Hanbali. Namun
Imam Ahmad ibnu Hanbal r.a. sendiri, yang dikatakan menjadi tempat
sandaran bagi orang-orang yang melakukan pembahagian tauhid bidaah ini, tidak pernah menyatakan bahawa tauhid itu mempunyai beberapa bahagian; tauhid rububiah, tauhid uluhiah dan tauhid asma' dan sifat.
Beliau juga tidak pernah menyatakan bahawa sesiapa yang tidak mengetahui tauhid uluhiah, tidak dikira makrifatnya tentang tauhid rububiah kerana tauhid rububiah ini telah diketahui oleh orang musyrikin.
Sesungguhnya
akidah Imam Ahmad ibn Hanbal r.a telah disusun di dalam kitab-kitab
karangan pengikutnya. Misalnya, di dalam kitab biografinya yang ditulis
oleh Ibnu Jauzi dan lain-lainnya, tidak terdapat langsung pembahagian
tauhid rekaan ini. Maka dari manakah Ibnu Taimiyyah mengambil tauhid
ini?
Jawapan Kedua
Tidak berkata walau seorang daripada Sahabat-sahabat Nabi r.a: "Sesungguhnya tauhid itu ialah tauhid rububiah dan tauhid uluhiah, dan sekiranya seseorang tidak mengetahui tentang tauhid uluhiah, maka tidak dikira makrifahnya tentang tauhid rububiyyah kerana tauhid rububiah ini telah diketahui oleh orang musyrikin".
Justeru, saya mencabar kepada setiap orang yang mempunyai ilmu yang mendalam, supaya menaqalkan
kepada kami pembahagian yang diada-adakan ini daripada sahabat-sahabat
Nabi r.a, sekalipun dengan mengemukakan satu riwayat yang lemah.
Jawapan Ketiga
Tidak
terdapat dalam sunnah Nabi SAW yang luas dan menjadi penjelas kepada
kitab Allah, sama ada dalam kitab-kitab hadis sahih, sunan-sunan,
musnad-musnad dan mu'jam-mu'jam yang menyebut bahawa Nabi SAW pernah
bersabda dan mengajar sahabat-sahabatnya, bahawa tauhid itu terbahagi
kepada tauhid uluhiah dan juga rububiah yang telah diketahui oleh orang musyrik.
Sekiranya
berkumpul jin dan manusia bersama-sama mereka untuk menetapkan bahawa
pembahagian ini adalah datang daripada Nabi SAW dengan isnadnya,
sekalipun dengan isnad yang lemah, nescaya mereka tidak akan mampu
untuk mendatangkannya walaupun dengan satu jalan.
Jawapan Keempat
Telah
tercatat dalam sunnah yang banyak, bahawa dalam dakwah Rasulullah SAW
mengajak manusia kepada Allah, Baginda SAW menyeru mereka ke arah
penyaksian kalimah syahadah: Tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Nabi Muhammad adalah pesuruh Allah. Baginda SAW juga mengajak mereka meninggalkan penyembahan berhala.
Di
antara hadis yang paling masyhur menyebut tentang perkara ini ialah
hadis Muaz ibnu Jabal r.a. Ketika beliau diutuskan oleh Nabi SAW ke
Yaman, Baginda SAW bersabda kepadanya: Serulah mereka kepada
penyaksian "Bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Nabi Muhammad
adalah pesuruh Allah". Sekiranya mereka mentaatinya, maka hendaklah
kamu khabarkan kepada mereka bahawa diwajibkan ke atas mereka solat
lima waktu sehari semalam. (riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya)
Diriwayatkan
oleh pengarang kitab Sunan dan Ibnu Hibban, bahawa seorang Arab Badawi
memberitahu Rasulullah SAW bahawa dia telah melihat anak bulan. Lantas
Rasulullah SAW memerintahkan supaya berpuasa dan Baginda SAW tidak
menyoalnya melainkan tentang pengakuannya terhadap kalimah syahadah.
(diriwayatkan oleh Abu Daud, al Nasaei, al Tirmizi dan lain-lain)
Sekiranya
tauhid itu terbahagi kepada tiga bahagian sebagaimana yang mereka
perkatakan, maka sudah tentulah Nabi SAW menyeru sekelian manusia
kepada tauhid uluhiah yang tidak mereka ketahui dan bukannya tauhid rububiah kerana mereka telah mengetahuinya.
Demikian juga, perlulah Baginda SAW bersabda kepada Muaz r.a, "Serulah mereka kepada tauhid uluhiah,"
dan Baginda SAW bertanya terlebih dahulu kepada orang Arab Badawi yang
melihat anak bulan Ramadan, "Adakah kamu mengetahui tentang tauhid uluhiah dan perbezaan di antara tauhid ini dengan tauhid rububiah, dan adakah kamu mengetahui tauhid asma' dan sifat?"
Jawapan Kelima
Di dalam kitab Allah yang ternyata tidak dicemari dengan kebatilan, tidak membezakan di antara tauhid uluhiah dan tauhid rububiah.
Begitu juga tidak dikatakan kepada mereka: Sesiapa yang tidak mengetahui tauhid uluhiah
tidak dikira imannya, bahkan dia adalah lebih kafir daripada Firaun dan
Haman. Tetapi Allah SWT memerintahkan dengan kalimah tauhid secara
mutlak sebagaimana firman Allah SWT kepada Nabi-Nya dalam surah
Muhammad ayat 19: Ketahuilah, bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah. Begitu jugalah dengan keseluruhan ayat tauhid yang disebut di dalam al-Quran.
Sekiranya
kamu kehendaki, maka bacalah surah al-Ikhlas yang menyamai sepertiga
al-Quran. Adakah kamu mendapati di dalamnya ayat yang membezakan di
antara uluhiah dan rububiah sebagaimana yang mereka sangkakan?
Jawapan Keenam
Melalui
pembahagian yang direka ini, memberi kefahaman kepada kita, seolah-olah
Allah masih belum lagi menyempurnakan agama-Nya. Kemudian, datang
seseorang yang kononnya untuk menyempurnakan agama Allah yang masih
lagi mempunyai kekurangan dan menjelaskan tentang tauhid dan
pembahagiannya kepada manusia pada kurun ke-7 Hijrah.
Pada kurun ini, lahirnya pembahagian tauhid uluhiah, rububiah, asma' dan sifat
yang dicetuskan oleh Ibnu Taimiyyah (661- 724 H). Seolah-olah semua
umat tidak mengetahui tentang apa yang diperkenalkan oleh pemuka-pemuka
pembahagian tauhid rekaan ini.
Selepas
kita mengetahui jawapan daripada soalan pertama ini, yakinlah kita
dengan sempurna bahawa tauhid ini tidak mempunyai sumber yang sah
daripada al-Quran dan hadis.
Ia
menunjukkan bahawa pembahagian ini hanyalah rekaan semata-mata.
Persoalan kedua akan dikemukakan pada minggu hadapan, insya-Allah.
Sumber :Panel Penyelidikan Yayasan Sofa
0 comments on "Tauhid tiga serangkai disyariat dalam Islam (1.b)?"
Post a Comment