Followers

Sunday, June 21, 2009

Pertemuan Yang Membahagiakan

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Sunday, June 21, 2009


Alhamdulillah selepas saya baca artikel dari blogger terkenal Mohd Sayuti tentang pertemuan delegasi Pas Pusat yang diwakili timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr Haron Din dengan ketuannya, Tuan Guru Nik Aziz (TGNA), pagi ini terasa sangat damai dan tenang. Saya pelik kenapa ramai sangat dari Jemaah Pas tidak begitu faham mengenai tentang perselisihan faham antara TGNA dan TGHA. Yang pelik, sebahagian jamaah buat saya bikin panas. Selapas itu mungkin Ayah Cik dan Ustaz Nasa. Mudah-mudahan di situ ada jalan penyelesaian yang terbaik.

Cuba kita fikirkan balik, api dah marak selepas itu ditambahkan lagi api jadilah ia semakin membesar. Kan eloknya seorang jemaah itu memperhalusi dengan gaya kefahaman TARBIAH dan kesedaran SOSIAL. Baru kita mampu memikirkan apakah natijah dan rahmat disebalik perselisihan ijtihad di antara kedua-dua orang tok guru.

Ditambahkan lagi dengan kurang adabnya sebahagian ahli Pas dengan menghaburkan kata-kata yang tidak sepatutnya dilemparkan kepada seseorang yang hanya melontarkan ijtihadnya. Belum pun lagi sampai tahap perbincangan idea apatah lagi pelaksanaan yang jauh sekali.

Dan satu lagi kelakuan 10 ahli parlimen Pas yang menyatakan tidak sokongnya terhadap UG. Sepatutnya mereka mestilah pengadakan pertemuan tertutup dengan mereka yang hanya melontarkan pandangan dan ijtihad untuk mengetahui apakah objektif, peranan dan kesannya. Barulah terzahirnya semangat ukhuwah dalam menerima sesuatu pandangan.

Oleh itu, memaksa seseorang berpegang dengan pendapat kita dan menolak pandangan orang lain itu bukan langkah yang terbaik. Jadinya, jalan yang terbaik adalah berlapang dada dengan pelbagai pendapat.

Jadi semua ini adalah pendapat saya. Setiap daripada ijtihad ulama perlu dinilai dengan neraca pertimbangan yang adil dan saksama. Sata sayangkan TGNA dan TGHA. Islam untuk semua.

0 comments on "Pertemuan Yang Membahagiakan"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez