Followers

Tuesday, June 16, 2009

Kunjungan Rahmat Tetamu

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Tuesday, June 16, 2009



Handphone berbunyi.

Aku bergegas dari dapur terus ke bilik mencapainya. Dalam fikiranku tentunya sahabat-sahabatku sedang dalam perjalanan jauh menuju bumi Iskandariah. Sememangnya setiap kali aku berjumpa dengan mereka, aku sering menjemput mereka bertandang ke sini. Kataku lagi, di sini banyak tempat-tempat yang menarik yang boleh dikunjungi.

" Assalamualaikum, Mustakim ke ni ?", tanya temanku.

" Waalaikumussalam, naam. Ni mesti korang nak datang rumah ana yer. Ana kenal lah. Hazri.
Bila nak datang sini ?", soalku sambil memandang ke arah isteriku.

" InsyaAllah kami akan sampai pagi esok. Tak yah susah-susah sediakan ape-ape tau. Kami nak tumpang bermalam sahaja tau, " jelasnya kepadaku.

" Ala datang je, nanti pandailah ana sambut dan layan korang semua," aku menjawab keyakinan.

" Ok beres. Nanti bila kami sampai, kami call balik, Assalamualaikum," dia akhiri.

" Waalaikumussalam."

Antaranya Muntazah yang terkenal dengan taman bunganya yang cantik, tepian pantai yang indah, istana Raja Al-Farouq dan banyak lagi. Tempat membeli belah, Mansiah juga menjadi daya tarikan. Sebuah tempat perdagangan barangan hampir keselurujannya dari China yang serupa dengan kemashuran di pasar Hussien, Kaherah. Di sini juga terdapat banyak maqam para nabi dan auliya'. Qal'ah Solahuddin juga tidak telepas dari dilawati. Kedudukannya yang sangat strategik dan unik dan berada di tepi pantai hampir menyerupai kedudukan Qal'ah yang lain yang berada di perbatasan 3 negara.

Selang beberapa hari sahabat-sahabatku yang lain menelefonku mengkhabarkan kenjungan mereka ke rumahku. Alhamdulillah. Mereka membawa rahmat di atas kedatangan mereka dan penghapus dosa kepulangan mereka.

الحث على إكرام الجار والضيف ولزوم الصمت إلا عن الخير
‏حدثني ‏ ‏حرملة بن يحيى ‏ ‏أنبأنا ‏ ‏ابن وهب ‏ ‏قال أخبرني ‏ ‏يونس ‏ ‏عن ‏ ‏ابن شهاب ‏ ‏عن ‏ ‏أبي سلمة بن عبد الرحمن ‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏عن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم جاره ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم ضيفه.صحيح المسلم، كتب الإيمان،67.

Hadis ini diriwayatkan oleh imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, maka hendaklah dia bercakap hanya perkara yang baik atau diam dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Begitu juga sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, maka hendaklah dia memuliakan para tetamunya." Sahih Muslim, kitab Iman,67.

  • Hadis ini jelas menerangkan beberapa tuntutan lman, antaranya ialah berkata hanya perkara benar dan berfaedah, kurang bercakap, menghormati jiran tetangga dan memuliakan tetamu. Seorang yang benar-benar beriman akan menjaga lidahnya daripada berbicara perkara haram kerana dia akan dipersoalkan di hari qiamat nanti.

  • Selain itu, seseorang lebih senang diam daripada berkata buruk seperti mengumpat, mengeji, mencaci, memaki hamun dan mencarut. Seorang yang benar-benar beriman akan menghormati jiran tetangga dan tetamunya, menyempurnakan hak mereka dan tidak menyakiti mereka. Jiran tetangga adalah suatu golongan yang mendapat perhatian besar dalam lslam. Hormat menghormati, tolong menolong dan hidup berjiran yang muafakat adalah asas keamanan, kemajuan dan keharmonian sesebuah masyarakat.

  • Di samping itu, tetamu yang datang merupakan pembawa rahmat, perginya penghapus dosa". Mungkin lantaran banyaknya dosa kita, maka Allah dengan bermurah hatinya telah mendatangkan tetamu untuk menyucikan dosa kita.
InsyaAllah, seikhlas kerana Allah kita menerima tetamu, rahmatNya dan kurnianNya akan diberikan kepada kita. Apahalpun, insyaAllah, Allah akan bantu.

1 comments on "Kunjungan Rahmat Tetamu"

Anonymous said...

:) alhamdulilah, suka baca komen ni, mak selalu bilang pi x pernah nak tenguk hadis mana, now that I can, syukur ada blog neh, saya qoute dari awak. terima kaseh

ryda
winchester

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez