Followers

Monday, June 15, 2009

Rezeki-Nya ada di mana-mana

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Monday, June 15, 2009


" Terima kasih banyak-banyak tau. Mungkin Allah nak berikan lapangan rezekiNya pada ana melalui anta " ucapku pada Ustaz Faizal.

" Takpe , ana pun tengok anta sangat memerlukan. Ambillah insya-Allah anta akan dapat yang terbaik kalau usaha dengan lebih gigih lagi. Yang penting sekali, kuatkan azam dan tingkatkan usaha. Insya-Allah anta akan berjaya ," katanya sambil menepuk bahuku.

LUASNYA KURNIAN ALLAH

Janganlah sekali-kali kita berputus harapan dariNya tikamana kita sering dihimpit dengan pelbagai masaalah yang membelengu kehidupan kita seharian. Jagalah tali Allah, maka nescaya Dia akan jaga tali kita bersama hamba-hambaNya. Amalkan doa-doa pembuka rezeki dan pengelak hutang. Bertaqwalah padaNya, itulah jalan yang paling terbaik.



dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), (2) Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (3)


Imam Abu Nu`aim meriwayatkan daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a. bahawa Junjungan Nabi s.a.w. bersabda, yang ertinya:-
  • Sesiapa yang mencari rezeki halal di dunia untuk menghindarkan dirinya dari mengemis (meminta-minta), untuk mencukupkan keperluan keluarganya dan untuk berbuat baik terhadap jirannya, Allah akan membangkitkannya di hari kiamat dengan wajah seperti bulan purnama.
  • Sesiapa yang mencari rezeki halal di dunia untuk membanyakkan harta semata-mata, untuk berbangga-bangga dan untuk menunjuk-nunjuk (riya`), dia akan menemui Allah di hari Kiamat dalam keadaan Dia murka kepadanya.

Jika sahaja rezeki halal yang hanya dijadikan tompokan harta semata-mata boleh menyebabkan kemurkaan Allah, maka bayangkanlah pula jika harta yang ditompok itu hasil dari rezeki haram? Oleh itu, sentiasa perbaiki niat kita, agar segala usaha dan titik peluh kita diberkati dan diredhai Allah. Carilah rezeki yang halal dengan niat-niat di atas dan segala niat yang baik.

Allahumma zidni rizqan halalan katsiran wa imaanan shohiihan.

0 comments on "Rezeki-Nya ada di mana-mana"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez