Followers

Sunday, June 28, 2009

Kehidupan Yang Bermakna

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Sunday, June 28, 2009


Selamat menghadapi hari-hari mendatang. Sudah saya katakan kita mesti bersungguh-sungguh dalam kehidupan. Hari-hari mesti kena berdoa supaya rahmatNya turun pada kita, keluarga kita ( yang dah berkeluarga sahaja) dan masyarakat.

Hidup ini tidak beerti apabila kita bancuhi dengan perkara-perkara yang tidak baik. Tapi sedar tak, tanpa kita dunia tak akan complete. Maka kita dijadikan untuk menyempurnakan seluruh kehidupan ini untuk alam maya ini.

Jadinya, ini semua kerana telah Allah jadikan sebagai sunnatullah. Alangkah ulat di dalam tanah pun ada gunanya, inikan kita yang Dia ciptakan sempurna dengan akal fikiran yang waras.

Apabila hari-hari kita menghadapi hidup ini dengan tabah, maka bartambahlah pengalamanlah kita sebagai khalifah di dunia ini. Ada yang gagal dan ada yang berjaya.

Sepatutnya kita kena tengok hidup sebagai perjuangan. Kita tidak boleh kalah walaupin kita tahu bahawanya kekalahan itu memang akan berlaku. Bila berlaku, tentunya ada hikmah yang tersurat dan tersirat dan kita tidak boleh terus menerus kalah. Ada masanya kita rasa nak macam-mana rasanya dapat first class dan mumtaz.

Sebab itulah kita kena anggap hidup ini sebagai perjuangan dan persaingan. Kita tidak boleh ketinggalan dan keciciran.

Jadi, janganlah katakan tidak-tidak kerananya semuanya Allah telah tentukan hidup kita ini dengan teratur dan kemas dengan syarat, usaha dahulu dan tawakal selepasnya. Maka nescaya, kita akan dapati Dialal yang Maha Berkuasa lagi Maha Mengetahui.

Sebaik-baiknya adalah perjuangan dalam kehidupan untuk mencari redhaNya dan inayahNya. Amin.

0 comments on "Kehidupan Yang Bermakna"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez