Followers

Wednesday, February 3, 2010

Anwar Menuruni Tangga Untuk ke Sungai Buloh?

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Wednesday, February 03, 2010

Fitnah bagi seorang pejuang seperti itu begitulah. Adat seorang pejuang sebelah kakinya di luar dan sebelah lagi di dalam.

Hari ini bermulanya perbicaraan tuduhan liwat ke atas Anwar oleh pembacuh kopinya. Walaupun berbagai usaha teknikal dilakukan bagi menghalang kes ini dibicarakan, namun tidak berjaya. Kesungguhan dipihak yang ingin membawa Anwar sekali lagi ke muka pengadilan menerusi tuduhan keji begitu nampaknya berjaya. Anwar telah berusaha sedaya mungkin untuk mengelakkan dari dibicarakan, tetapi apakan daya... tidak berjaya.

Jika usaha itu - (pendakwaan) bertujuan menjatuhkan imej Anwar sebagai pemimpin dan mengaibkannya, ia berjaya. Anwar sudah kalah satu kosong. Nampaknya tidak ada kompromi dalam hal ini antara Anwar dan Perdana Menteri.

Kita menerima apa juga kesalahan perlu mendapat keadilan. Mereka yang bersalah perlu dihukum. Hukuman itulah untuk mendapat keredhaan Allah di akhirat nanti. Itulah namanya keadilan. Tetapi satu perkara perlu diingatkan, tindakan manusia selalunya tidak sekeras kanun yang disediakan oleh manusia juga. Dalam banyak hal kebijaksanaan manusia dituntut untuk melestrikan kehidupan yang bahagia.

Bukan tidak pernah kes-kes berat yang diselesaikan secara kebijaksanaan manusia yang berlaku di negara ini! Banyak! Tetapi dalam kes Anwar ini kebijaksanaan semua manusia nampaknya seperti sudah termansuh sama sekali. Semua seakan melupai akan hikmah atas kebijaksanaan itu. Semuanya kerana amarah dan kegilaan manusia untuk berkuasa dan berseronok, hibbu dunia!

Tidak dapat tidak kes pendakwaan Anwar bermula hari ini ia memberi kesan negatif kepada politik negara ini. Belum tahu sama ada Anwar bersalah atau tidak, mahkamah akan membicarakannya. Tetapi yang nyatanya kes ini memberi satu masalah baru dan kegemparan yang berulang. Malaysia akan mengambil masa untuk menghuraikan perisitwa ini dan ini satu kerugian dari segi moral kepada Malaysia sebagai sebuah negara.

Dunia luar akan memberi fokus semula kepada Malaysia. Walaupun ia tidak sehangat pada tahun 1998 di mana ketika berlaku kes pertama dahulu, namun kes kali ini tetap menjadi perhatian dunia.

Impilikasinya juga kepada Mohd Najib Razak selaku perdana menteri. Walaupun Naib cuba mengelakan dan mencuci tangan, cuba menyatakan dia tidak bertanggungjawab dan ada niat buruk ke atas Anwar, dunia akan tetap menyuluh Najib ada perananya. Najib ada saham di sebalik pendakwaan itu. Istilah konspirasi kedua akan terus dijaja dan ia tidak dapat tidak akan mengaitkan Najib.

Dunia akan melihat pendakwan ke Anwar bukan berlandaskan kepada kebenaran dan fakta lagi walapun ia benar begitu, tetapi berlandas kepada nafsu dan kerakusan Najib sebagai orang nombor satu negara. Kebimbangan Najib kepada kehebatan dan ketokohan Anwar. Paling buruk orang akan menganggap tindakan ke atas Anwar itu sebagai penerusan kerja-kerja jelek dan tidak berperikemanuisaan dilalukan Dr Mahathir Mohamad oleh Najib.

Orang yang mengkaumi Anwar dan taksub dengan sandiwara politik Anwar akan mencongak pendakwaan ke atas Anwar itu adalah sebagai membalas dendam. Atau satu cara untuk menutup mulut Anwar dan orang-orangnya dari becakapa hal pembunuhan kejam Altantuya. Lebih buruk lagi orang akan menganggap ialah ada strategi politik Najib untuk mendapat mandat baru dari rakyat. Kerana itu ada orang mengira sebaik saja Anwar direngkupkan ke dalam penjara Najib akan bersiap sedia mengadakan pilihan raya umum ke-13.

Pada saya perkiraan itu silap sama sekali. Benar, pengaruh Anwar nampak bekurangan. Namun simpati dan sokongan di bawah masih banyak. Hari ini pun sudah nampak bayang-bayang tokoh yang bakal mengambil tempat Anwar selaku ketua pembangkang. Kalau Najib mengharapkan dengan mengurungkan Anwar beliau dapat bergerak bebas ia adalah silap. Najib tidak boleh lupa di luar sana pengaruh dan penyokongnya masih melambak.

Kelemahan kerajaan hari ini bukan kerana kehebatan dan aura yang ada kepada Anwar. Kelemahan kerajaan hari ini juga kerana kelemahan orang menguruskannya. Populariti Najib sebagai pemimpin masih berada di tahap bawah. Apa yang perlu beliau lakukan bukan memanjarakan Anwar tetapi membebaskannya! Mengelakkan tragedi yang dicetus Mahathir berulang.

Najib akan lebih disanjung dan dilihat gentleman berbanding Mahathir.

Perbicaraan tidak dapat ditunda lagi. Apa yang diharapkan biarlah perbicaraan kali ini berjalan dengan tertib dan tidak ada elemen untuk mengaibkan Anwar. Sebanyak 21 saksi yang dikemukakan biarlah saksi yang bukan fasik. Berilah keterangan dengan jelas dan bukan mengikut naluri politik pihak tertentu.

Begitu juga kalau ada barang-barang bukti seperti bantal dan tilam umpamanya, sewaktu membawanya ke mahkamah janganlah diusung tinggi, cukuplah dikelek saja. Berpadan patutlah kalau kita ingin memngemukakan bukti dan menampilkan jangan sampai kita semua malu.

Harapan saya biarlah perbicaraan berjalan secara baik dan ia juga tidak patut kalau dijadikan modal politik oleh mana-mana pihak

( Sebahagian dari nukilan MSO )

0 comments on "Anwar Menuruni Tangga Untuk ke Sungai Buloh?"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez