Akhir-akhir
ini di sana sini membicarakan persoalan liwat dan politik. Namun di
tengah-tengah tuduhan oleh pihak terbabit, ingin saya mengingatkan semua
pembaca dan mereka yang mengikuti isu terbaru politik Malaysia ini agar
BERAWAS-AWAS. Ia tidak seperti mempercayai tuduhan-tuduhan lain seperti dia agen
Yahudi, mereka makan rasuah, amalkan kronisme, pasukan Sepanyol akan menang final Euro dan lain-lain.
Menurut
hukum
Islam, semua individu Islam perlu berawas dalam mempercayai atau
menyebarkan
apa jua berita berkaitan zinanya seseorang dan juga liwat. Imam Ibn
Qudamah dan lain-lain ulama silam yang berautoriti menyebut dengan
jelas bahawa menuduh liwat tanpa saksi termasuk dalam hukum qazf.
( Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina',
6/433)
Imam Abi
Ishak As-Shirazi As-Syafie berkata :
ولا
يقبل في اللواط إلا أربعة لانه كالزنا في الحد في الشهادة
Ertinya :
Tidak diterima dalam tuduhan liwat kecuali empat saksi kerana ia adalah sama
seperti zina dalam (keperluan saksinya) untuk disabitkan hukum" ( Al-Muhazzab,
3/332)
Tanpa berhati-hati,
seseorang yang percaya dan menyebarkannya boleh jatuh dalam kesalahan Qazaf
yang amat besar dosanya di sisi Islam.
Kesalahan ini
dicatat oleh Allah swt :-
وَالَّذِينَ
يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء
فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا
وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
Ertinya : Dan
orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka
tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu)
delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat
selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik ( An-Nur : 4)
Imam Al-Qurtubi berkata
sebab turun ayat ini adalah antara kepada kes fitnah terhadap Sayidatina Aisyah
ataupun kes Hilal bin Umaiyah (yang menuduh istreinya berzina) atau lainnya,
namun yang terpenting hukumnya berjalan terus.
Walalupun ayat kelihatan
menyebut kesalahan menuduh zina dan liwat kepada sang wanita, namun tuduhan
kepada lelaki juga termasuk dalam ayat ini secara sepakat ulama dan ijma ulama
(Al-Jami Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi).
RINGKASAN SYARAT-SYARAT
Qazf mempunyai beberapa syarat :-
1)
Syarat kepada penuduh :
- Beraqal
- Sudah baligh
2)
Syarat BENDA YANG DITUDUH untuk dianggap qazaf
- Menuduh dengan salah satu antara tiga tuduhan yang mewajibkan dihukum, iaitu ZINA dan LIWAT atau menafikan nasab anak sendiri ( ertinya menuduh isteri berzina). ( Al-Fawakih Al-Dawani, 2/211)
3)
Syarat orang yang dituduh
- Beraqal
- Baligh
- Islam
- Merdeka diri
- BERSIH DARI tuduhan yang dilemparkan kepadanya.
Justeru, saya nasihatkan agar semua yang membaca
berita hangat terkini dalam arena politik Malaysia hari ini agar menahan diri
dan menyerahkannya kepada pihak hakim untuk meneliti bukti-bukti kedua-dua
pihak, sebagaimana disebutkan oleh Allah swt :-
ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء
Para ulama sepakat bahawa ayat ini
menunjukkan wajibnya si penuduh membawakan saksi seramai empat orang. Perbincangan
terperinci berkenaan hal ini terlalu panjang. Namun saksi inilah kuncinya,
tanpanya, kita tidak atau belum boleh mempercayai satu apa pun berkenaan tududan
zina dan liwat atau kita mencari nahas di akhirat. (Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina', 6/433)
Imam Malik berkata :
قول مالك، وإن اضطرب واحد منهم جلد
الثلاثة، كما فعل عمر في أمر المغيرة بن شعبة،
Ertinya : Jika salah seorang dari
empat saksi goyah dan tidak kukuh penyaksiannya, ketiga-ketiga saksi yang lain
akan dihukum sebat (80 kali kerana qazaf), sebagaimana yang dilakukan oleh Umar
dalam kes AL-Mughirah Bin Syu'bah, (iaitu
apabila seorang saksi bernama Ziyad tidak bersaksi maka semua tiga orang saksi
sebelum itu disebat kerana menuduh Al-Mughirah.) ( Al-Jami Li Ahkam Al-Quran,
Al-Qurtubi)
Selain dari mesti dihukum sebat 80 kali bagi mereka
yang menuduh zina dan liwat tanpa 4 saksi, si penuduh juga dihukum dengan
penyaksiannya akan tertolak selama-lamanya selain dianggap Fasiq. Namun majoriti
ulama berkata, dikecualikan bagi mereka yang bertaubat bersungguh-sungguh.
Namun Al-Qadhi Suraih, Ibrahim An-Nakh'ie, Hasan Al-Basri,
Sufyan At-Thawry dan Imam Abu Hanifah tidak sependapat apabila mereka berkata
penolakan hak boleh beri saksi kekal walalupun taubat, hanya gelaran fasiq
sahaja yang dihapuskan di sisi Allah.
Sekadar itu sahaja bagi
memperingatkan umat Islam di Malaysia agar jangan tersilap langkah dalam menerima
berita-berita hal zina dan liwat ini.
Mungkin
si pendakwa dan mereka yang menyebarkannya TIDAK AKAN dihukum qazaf di
dunia, namun Allah maha mengathui siapa yang benar dan salah, hukuman
pasti menunggu di AKHIRAT, bermula dari alam barzakh, sama ada pendakwa
atau tertuduh. Kecualilah jika individu tersebut bukanlah seorang
manusia yang akan menemui kematian, namun semua akan menemui kematian.
Namun
ingat, bukan tugas kita untuk mempercayai selagi syarat-syarat yang
disebut di atas tidak dipenuhi. Apa jua keputusan mahkamah, itu
keputusan mahkamah dan selaku orang yang tidak terlibat, kita tidak
dipaksa atau terpaksa untuk mempercayai atau menolak.
Sekian
Sumber: Zaharuddin Abd Rahman
0 comments on "Liwat. Percaya atau Tidak?"
Post a Comment