Boleh tak ustaz beri komen tentang kes ibu yang melahirkan anak tetapi tidak mempunyai pertalian sah dengan ‘bapa’ kepada anak itu, senang kata anak haram. Harap ustaz dapat komen tentang:
1. Apa yang harus ibu itu lakukan?
2. Peranan orang disekitar, keluarga dan kawan..
3. Bagaimana Islam menguruskan masalah ini?
Itu soalannya.
Sebelum menjawab persoalan yang diberikan,
mari kita lihat dan perhatikan apa yang berlaku disekeliling masyarakat
kita. Lihat jiran-jiran kita, lihat masyarakat kampung ataupun taman
perumahan, lihat lebih jauh lagi. Negeri dan negara kita.
Dahulu, orang kampung akan bising riuh
sekampung jika terlahir seorang anak luar nikah. Dengan istilah mereka
dilabelkan sebagai ‘anak haram’. Tidak cukup dengan cemuhan dan ejekan
pada si ibu, sikap kutukan ini menjadi warisan zaman berzaman. Hebatnya
penangan orang berzina bukan?
Hidup si ibu itu seperti ‘cicak tersepit di
dedaun pintu’. Mahu lari, sudah tersepit. Akhirnya, mati mengering
tanpa dipedulikan orang. Dipandang jelek dan hina. Pandangan dari sisi
masyarakat Melayu mengenai perlakuan zina suatu ketika dahulu dianggap
jijik dan sensitif.
Malangnya, si
anak luar nikah hasil perlakuan ibu dan bapa yang tak dikenal pasti
identiti mengalami nasib yang lebih teruk. Masyarakat langsung
melabelkan anak itu adalah HARAM secara qat’ei. Perlakuannya,
dan sikapnya selalu menjadi buah bicara awam. Hatta si anak itu
seolah-seolah bakal menjadi cicak yang akan mati tersepit juga.
Kini, dunia berlari begitu pantas ke
hadapan. Bukan lagi pantasnya seperti pelari pecut, tetapi menyamai
kepantasan keretapi laju tercanggih di negara bunga sakura – matahari
terbit di celahan gunung fuji. Cara fikir manusia kian tenggelam dimamah
usia tua dunia. Mereka sudah membudayakan kehidupan kapitalisme.
“Eh, apa yang berlaku kat jiran kita tu?”
Tanya si suami pada isterinya suatu malam.
“Entahlah bang, agaknya nak kenduri kahwin
kot.” Jawab si isteri sambil menekan alat kawalan TV. Siaran astro
menjadi lebih menarik dari cerita jiran sebelah. Walhal bukan kenduri
kahwin, tetapi anak jiran meninggal dunia akibat tercekik biji nangka.
Tidak tahu. Sudahlah tidak tahu. Segan pula
bertanya khabar. Bimbang takut kalau-kalau beras rumah semakin
berkurangan.
Aku adalah aku. Engkau adalah engkau.
Engkau mahu mati? Silakan mati tanpa melibatkan aku!
DUNIA KINI
Jika anak luar nikah tiba-tiba muncul di
kawasan bandar dan kampung kini, masing-masing mendiamkan diri dan
membatu. Alasannya mudah, tanpa analogi yang berjela. Mangsa rogol. Lalu lelaki dihadapkan ke mahkamah,
atas alasan merogol anaknya sehingga terlanjur melahirkan manusia
lengkap anggota badan dan perasaan. Sedangkan pada asalnya adalah ‘suka sama suka‘.
Si anak itu menjadi bahan eksperimen yang
paling kejam. Bayangkan bayi putih bersih, matanya bulat berbinar-binar
memerhati ibunya, pipinya gebu, tangannya menggapai wajah si ibu untuk
menagih simpati. Lalu ibunya membuang anak diperdu pokok pisang, di
parit dan longkang, di kaki lima rumah setinggan dan digantung pula pada
jeriji besi masjid. Itu eksperimen pertama.
Eksperimen kedua ialah membiarkan anak itu
membesar, lalu tiada pembelaan dilakukan padanya. Sehinggalah tersisih
pada pandangan masyarakat dek pecah tembelang perlakuan busuk si ibu
bersama jantan murahan.
Justeru, HARAMKAH ANAK ITU?
TIDAK. Anak itu sama
sekali tidak bersalah. Anak itu tidak haram. Dia tetap seperti
insan-insan lain tanpa ada cacat celanya. Yang begitu bersalah adalah
orang yang melahirkannya tanpa ‘bin’. Di sini ada beberapa persoalan
lain perlu diselesaikan sebelum menjawab persoalan di atas.
1. Betulkah anak luar nikah itu
akan mewarisi sikap dan perbuatan ibunya selama tujuh keturunan?
Jawapannya, adalah tidak. Menurut Syeikh
Nuruddin al-Banjari, hadis mengatakan hal itu adalah maudu’. Ini
berdasarkan kepada kitab tulisan Syeikh Ismail Uthman Zain di dalam
kitabnya bertajuk Qurratul Ain yang mengatakan anak luar nikah yang akan
mewarisi perlakuan ibunya selama tujuh keturunan itu adalah maudu’.
Apalah salahnya hingga anak itu dihukumi sebegitu, sedangkan anak itu
lahir bersama sebuah perasaan yang keliru – mengapa harus dia menanggung
kejanggalan ibunya bukan?
2. Bagaimana kedudukan anak itu,
adakah dia dan keturunan selepasnya boleh menjadi wali?
Boleh. Berkata Syeikh Nuruddin lagi, “Dia
akan menjadi wali, tidak ada masalah, dia akan jadi wali kepada anak
cucu keturunannya, jadi status dia sama seperti anak normal. Tidak ada
perbezaan hukum. Yang ada perbezaan hanya dipandangan masyarakatnya
sahaja mereka akan memandang sinis.”
TINDAKAN IBU
Sewajarnya ibu tidak harus berlepas tangan
dalam hal ini. Ibu hendaklah berusaha membesarkannya dengan apa cara
sekali pun. Adalah tersangat kejam jika menyambung dosa besar dengan
pengakhiran sebuah episod pembunuhan. Sudahlah mendedahkan aurat,
melakukan hubungan terlarang dan membunuh pula – bukan cara terbaik!
Carilah sesiapa yang mampu menjaganya agar
dia kenal Allah Yang Esa dan tahu agamanya. Jangan biarkan dia mewarisi
lahanat perbuatan silam si ibu.
Ibnu Zubair berkata: “Aku tidak mengetahui seseorang yang lebih alim dalam ilmu jururawat, fiqih dan juga syair selain daripada Ummul Mukminin Aisyah r.a.
Aturan Islam sudah menetapkan (baca pada
pandangan syariat). Apabila lengkap bukti dan penyaksiaan, Allah SWT
menetapkan bahawa penzina lelaki dan perempuan belum berkahwin wajib
dikenakan hukuman 100 rotan dan dibuang daerah (negeri). Hikmahnya
mencakupi ruang lingkup duniawi dan ukhrawi. Dosa zinanya akan
diampunkan Allah SWT dan membersihkan titik noda hitam yang zulmat itu.
Jika disabitkan hukuman kepada lelaki dan wanita sudah berkahwin –
dikenakan rejam sehingga menemui ajal.
Kedudukan umat Islam sekarang yang tidak
punya sistem dan negera keseluruhan mengamalkan peraturan syariat Allah
SWT menyukarkan manusia menuju ke arah kemurniaan beragama. Lalu,
bagaimana nasib si ibu itu dengan dosa-dosanya? Bertaubatlah nasuha,
selebihnya Allah SWT sahaja menghakimi kelak. Wallahu a’lam.
PERANAN MASYARAKAT
Masyarakat perlu disedarkan. Jika
masyarakat masih enak tidur tanpa sedikit pun rasa sakit dicubit
bermakna kepekaan itu belum sampai ke kemuncak. Tanpa masyarakat yang
sedar dan faham hakikat agama secara total, amat mustahil kita akan
melihat suatu kehebatan bakal berlaku.
Saya menghantar kesedaran kepada kalian
yang membaca, lalu tugas itu menjadi amanah untuk kalian sampaikan
kepada mereka yang belum sedar. Kerana setiap bahu-bahu kita terpundak
segunung amanah. Jika amanah ini tidak diletakkan pada tingkatan
sewajarnya, maka jawablah dihadapan Allah SWT kelak.
Biarkan dakwah dan ilmu terus berjalan
tanpa henti. Kerana ilmu adalah alat pembanteras kebodohan dan
kemunduran. Bantulah agar ianya berjalan tanpa halangan. Kerana Islam
tidak akan kembali terlaksana jika kita terus membenci cara hidup dan
kemurnian sistem Islam itu.
Kata sebuah syair arab:
Ilmu itu membangun rumah-rumah yang tidak memiliki pondasi # Dan kebodohan itu menghancurkan bangunan yang kukuh dan mulia.
Firman Allah SWT di dalam surah
al-Mujadalah ayat 11 yang bermaksud:
“Allah akan meninggikan beberapa darjat bagi orang-orang yang beriman diantara kamu dan orang-orang yang berilmu.”
Justeru, usahlah membenci anak luar nikah,
tetapi bencilah kepada perlakuan yang menyebabkannya wujud di
dunia.
PERSPEKTIF AGAMA
Sebenarnya subtopik di atas sudah pun
menjawab persoalan menurut pandangan Islam. Namun begitu, suka untuk
saya bawakan bagaimana pula pandangan Islam tentang hak anak luar nikah
menurut permasalahan dalam faraid harta dan status penjagaannya.
Mazhab yang empat iaitu Syafie’, Maliki,
Hanbali dan Hanafi sepakat mengatakan bahawa anak luar nikah hukum
warisan dan hubungan dengan ayahnya seperti hal mula’anah
(masalah li’an). Yakni tiada hubungan apa-apa dalam perwarisan
harta. Manakala bagi pihak sebelah ibu – hubungan anak luar nikah dengan
ibunya adalah boleh waris mewarisi.
Allah SWT telah berfirman di dalam surah
al-Maidah ayat 32 bermaksud:
“Dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seseorang seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia kesemuanya.”
Manakala ayat ini pula mensyariatkan agar
manusia mengambil ataupun memelihara anak yang berstatus buangan.
Barangsiapa yang menjumpai anak luar nikah yang terbuang tanpa
penjagaan, maka hendaklah dia mengambil anak itu lalu menjaga dan
mendidiknya sebaik mungkin. Seandainya tiada siapa mengendahkan,
sedangkan sudah tahu, maka keseluruhan penduduk kawasan itu dikira
berdosa. (Hukumnya fardhu kifayah bagi yang menjumpai).
Diriwayatkan dari Jarir bin Abdullah r.a,
Rasulullah SAW bersabda:
“Sesiapa yang tidak mengasihi manusia, dia tidak akan dikasihi oleh Allah.” (Riwayat Tirmizi)
Nafkah bagi anak itu terpundak dibahu
pemerintah yakni Baitul Mal. Jika si anak tersebut mempunyai harta, maka
hal pengurusannya tetap saja menjadi milik pemerintah dan penjaga
diberi keizinan Baitul Mal untuk mengagihkannya dengan adil.
Cukup lengkap, cukup indah aturannya.
Pokok pangkalnya, sebagai mengakhiri
lampiran jawapan ini. Mari setkan minda-minda kita bahawa ANAK
HARAM adalah TIDAK HARAM.
Fiqh Manhaji, Bab Anak Buangan.
Fiqh Mazahibul Khamsah, Bab Faraid.
Adab-adab Islam Dalam Kehidupan Seharian Jilid 2, Mohamad Zulkifli Abd Ghani.
Rahsia kesukksesan Wanita Dalam Berumahtangga, H. Teuku Muhammad Iskandar LC.
0 comments on "Haramkah Anak Haram?"
Post a Comment