Followers

Wednesday, March 3, 2010

Malaysia Masih Kekurangan Perancang Kewangan Berdaftar Syariah

Posted by Mohamad Mustakim Bin Sarmuji at Wednesday, March 03, 2010

KUALA LUMPUR 28 Feb. - Meskipun pertumbuhan pesat dalam industri perbankan dan kewangan Islam, terdapat kekurangan dalam Perancang Kewangan Berdaftar (RFP) Syariah, kata Majlis Perancangan Kewangan Malaysia (MFPC).

Presidennya, Kee Wah Soong berkata, ketika negara membangunkan industri perbankan dan kewangan Islam, terdapat keperluan untuk melahirkan RFP Syariah yang cekap dan profesional bagi memenuhi amalan terbaik global.

"Sejajar dengan pembangunan industri, prospek dan permintaan bagi RFP Syariah adalah cerah dan kukuh pada masa depan.

"Justeru itu, penting untuk membangunkan modal insan bagi industri sejajar dengan agenda nasional," kata Wah Soong selepas majlis sambutan Tahun baru Cina MFPC di sini.

MFPC merupakan badan kawal atur sendiri bebas yang menggalakkan pembangunan dan peningkatan profesion perancangan kewangan seluruh negara.

Pada 2009, MFPC memperkenalkan program RFP Syariah bagi anggotanya dan pengamal dalam bidang berkaitan dan melahirkan 59 perancang kewangan yang layak.

Wah Soong berkata, dengan permintaan dalam industri kewangan Islam meningkat dengan pesat, MFPC menyasar melahirkan kira-kira 1,000 perancang kewangan yang layak tahun ini.
MFPC juga menubuhkan Tabung Biasiswa RFP Syariah bernilai RM300,000 untuk memberi faedah kepada orang awam.

"Dengan perancang kewangan profesional, MFPC boleh membantu meningkatkan kumpulan pakar kewangan Islam menerusi latihan dan pendidikan bagi menyediakan pemahaman mengenai pengaruh Syariah dalam perniagaan perkhidmatan kewangan," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, perancang kewangan konvensional juga mendapat banyak permintaan tetapi lebih ramai pakar dalam bidang berkaitan diperlukan bagi memenuhi perubahan dan aliran dalam industri kewangan.

Wah Soong berkata, MFPC dijangka mendapat pengiktirafan bagi RFP Syariahnya daripada Suruhanjaya Sekuriti pada pertengahan tahun ini.

Di Malaysia, terdapat dua badan yang memperakui dan mengiktiraf perancang kewangan - MFPC dan Persatuan Perancangan Kewangan Malaysia.

Bercakap mengenai pembangunan industri itu di Malaysia beliau berkata, ia mencatatkan prestasi yang baik dengan kesedaran yang semakin tinggi tetapi masih terdapat ruang untuk penambahbaikan dalam penerimaan awam tentang kepentingan perancangan kewangan.

"Bekalan pasaran, kapasiti, kesedaran sudah ada tetapi penerimaan pasaran masih belum ada kerana orang ramai masih teragak-agak untuk membayar bagi mendapatkan khidmat nasihat. Tetapi suasana penerimaan jelas lebih baik daripada lima tahun lalu.

"Orang ramai sudah mula yakin untuk melabur dan berbelanja, jadi mereka akan terus mendapatkan nasihat daripada pakar perancangan," katanya.

Potensi bagi industri untuk berkembang adalah cerah tahun ini memandangkan jangkaan pemulihan ekonomi, katanya.

Sumber : Utusan 

0 comments on "Malaysia Masih Kekurangan Perancang Kewangan Berdaftar Syariah"

Post a Comment

Ulama'

Blogger Tricks Habib Omar Dr.Yusuf
Dr.Wahbah Zuhaily Dr.Ramadhan Buoti Harun Yahya Darul Ifta' darussyifa' PUM

Tolabah

pmram PMRAM Hewi PMRAM MyMaqaz umi Pahang Perak Johor Terengganu Melaka Pulau Pinang Dumyat Mansourah Damanhur eKPKM Kedah Medic Permaya

Akhbar

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

Tv Online

tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
 

Mohamad Mustakim Bin Sarmuji Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez